Navigatie overslaan

Uitgevlogen

Steenuil

Uitgevlogen

Vijver

Uitgevlogen

Kerkuil

Uitgevlogen

Slechtvalk

Uitgevlogen

Ooievaar

Uitgevlogen

Lepelaar

Uitgevlogen

Koolmees

Uitgevlogen

Bosuil

Uitgevlogen

Nijlgans

Uitgevlogen

Merel

Uitgevlogen

Torenvalk

Geen broedsel

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Toon alle blogs & vlogs

Door Wim van Nee
STORK

Per spoor

Wim van Nee, STORK | zondag 29 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 108x

Soms kiezen ooievaars de vreemdste plekken uit om hun nest te bouwen. Dat ondervond ProRail afgelopen week, toen ooievaars met grote vasthoudendheid een treinportaal hadden bezet als hun ideale nestplek.

Iets te kiezen

Maar waar baseren ze zo'n keus eigenlijk op? Er zijn twee dingen belangrijk. Allereerst moet er voldoende voedsel in de omgeving te vinden zijn, om een broedsel groot te brengen. Ooievaars kunnen dit zelf prima beoordelen. Een tweede voorwaarde is dat er goede nestgelegenheid moet zijn.

 

Eisen

Daar stelt de ooievaar een paar eisen aan. De allerbelangrijkste is veiligheid, maar dan wel gezien door de ogen van de ooievaar. Uit de lucht hebben ze niet veel gevaar te vrezen, of het zou van opdringerige soortgenoten moeten zijn. Het grootste gevaar komt vanaf de grond en wordt op allerlei manieren veroorzaakt een veel voorkomend tweebenig wezen.

 

Takken

Als de veiligheid in orde is bevonden, kan er gebouwd worden. Daarbij maakt het de ooievaars niet uit, wat de basis is. Dat kan een boomkruin zijn, een schoorsteen, een hoogspanningsmast, een klaargezet paalnest,  een gemeentehuis …, als het maar voldoet aan hun veiligheidseis.
Ooievaars vragen zich niet af of deze basis het gewicht van het nest wel kan dragen en of de takken gelijk goed blijven liggen. Ze kunnen deze eindeloos bovenin een veel te dun boompje gooien, waarna op de grond een takkenbult ontstaat waar een grondbroeder jaloers op zou worden. Of ze proberen houvast te vinden op de nok van een dak, met als gevolg een dakgoot vol takken en een al dan niet gelukt nest op de nok.

 

Portalen

Of op de portalen van de spoorwegen. Daaraan zitten wat meer houvast-mogelijkheden voor de klussende ooievaars. Geen mens mag zich bij de portalen wagen en die voorbij denderende trein, dat is geen probleem … voor de ooievaars.

Maar voor mens en machine ligt dat wel even anders. Gevallen takken kunnen de elektriciteitsvoorziening saboteren en de bediening van wissels blokkeren. Dan zijn de risico’s zo groot, dat het nodig is om de ooievaars te bewegen om een andere nestplek te kiezen. En dat is wat ProRail gedaan heeft.
Met vergunning, want het verstoren van een ooievaarsnest of een nest in aanbouw is bij de wet niet toegestaan.

Vijf

Voedsel, nestgelegenheid en veiligheid, onze Gennepse ooievaars hebben deze zaakjes al jaren achtereen goed voor elkaar. Met vijf eieren is het legsel van 2020 waarschijnlijk wel compleet. Op naar het eerste kuiken. 

Wim van Nee
STORK

 

 


STORK

STORK, de Engelse naam voor een echte Nederlandse vogel: de ooievaar. STORK is een vrijwilligersorganisatie, die zich belangeloos inzet voor de ooievaars in Nederland. In de jaren zestig waren de ooievaar in Nederland vrijwel uitgestorven, door het gebruik van zware pesticiden zoals DDT. Om de ooievaar te laten terugkeren, hebben vele vrijwilligers en Vogelbescherming Nederland zich sinds 1969 flink ingezet. Het doel was de terugkeer van de ooievaar als broedvogel in Nederland. Dat lukt. Met de ooievaars lijkt het nu goed te gaan. Het aantal broedparen neemt weer toe. Bezoek de website van STORK


Vind ik leuk
Bewaar deze blog

Meer over

Ooievaar Alle Beleef de Lente blogs

Deel dit bericht