Binnenkort

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Pechvogel... geluksvogel

Caroline Walta, STORK | zondag 9 juli 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1075x

Zoals Wim al aangeeft in zijn blog, zijn er voor vogels veel gevaren om te trotseren. Dit is de tijd dat de jonge ooievaars hun eerste vluchten maken, met alle risico's van dien. Maar ook als oude dame, kan je nog heel wat meemaken...

In juni wordt er een verzwakte ooievaar binnengebracht bij Vogelopvang De Wulp. De vogel draagt een ring en blijkt deze gekregen te hebben als jong... 29 jaar geleden! Met dank aan de professionele verzorging, knapt de ooievaar goed op en ze kan dit weekeinde worden vrijgelaten.

De vogel is geboren en getogen in Alphen a/d Rijn en uit die plaats naar Den Haag gebracht. Daarom besluit ik - in overleg met de experts van STORK - de ooievaar ook in die regio uit te zetten. Aangezien het zo'n oude dame betreft en het niet duidelijk is of ze goed kan vliegen, zoek ik contact met Avifauna.

Stapje voor stapje

Hier is de ooievaar bij wilde soortgenoten, in een veilige omgeving en heeft ze de mogelijkheid het park uit te vliegen. De verzorgers zijn zeer betrokken en zullen de vogel de komende tijd in de gaten houden en indien nodig van voedsel voorzien. Hopelijk kan de ooievaar hier of rond het park genieten van haar oude dag. Van pechvogel naar geluksvogel.

Teamwork!

Bedankt aan iedereen die heeft geholpen, zoals Sharon, Lizzy en de vrijwilligers van Vogelopvang De Wulp. Johan en Joost van Avifauna, Wim en Annemieke van STORK en natuurlijk Larissa.

P.S.: wij zijn ook geluksvogels, want na afloop van de vrijlating mogen we nog rondstruinen in Avifauna. In het vogelpark is veel aandacht voor het welzijn van de dieren, met grote verblijven waarin ze vrij kunnen bewegen. Andere soorten lopen zelfs buiten een hok, zoals pluimvee en kraanvogels. Verder is er veel aandacht voor educatie, natuurlijk groen, behoud en bescherming van vogels en hun leefgebied. Meer kun je lezen op deze link.