naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Door Jan de Boer
BDL vrijwilliger It Fryske Gea

Paasei? Zou het waar zijn?!!

Jan de Boer, It Fryske Gea | dinsdag 27 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 288x

Vorige week zagen we regelmatig dat de zeearend zacht nestmateriaal aansleepte voor het tweede nest (dus niet het cameranest) Sinds afgelopen zaterdag zit het vrouwtje...
Hans Pietersma

...diep op dit nest. Ze nam slechts een korte pauze van 10 minuten om even het nest te verlaten en de vleugels te strekken. Het is dus duidelijk. Volgens ons is dit geen proefzitten, maar heeft ze het tweede nest uitgekozen om te broeden.  Vanmorgen heeft medeblogger Sip het nest met de telescoop geobserveerd en hij zag het vrouwtje amper. Ze zit daar diep verborgen en is bijna niet te zien. Hij had even geluk toen het mannetje met een prooi naar het nest vloog. De man bracht zijn vrouw wat te eten. Op dat moment kwam het vrouwtje even omhoog en zag Sip haar zitten.

Krijgen wij een paasei?

Het is vrijwel zeker dat er een ei is gelegd door de zeearend en als dit zo is dan heeft dit paartje voor het tweede opeenvolgende jaar succes. Nu moeten we nog afwachten hoeveel eieren ze leggen. Meestal ligt dit tussen de 1 en 3 eieren, met een leginterval van 2 tot 4 dagen. Leggen ze dus meerdere eieren, dan maken we kans op een heel bijzonder paasei. Al vanaf het eerste ei begint het vrouwtje te broeden en dit duurt ongeveer 38 dagen. Voor ons is het natuurlijk wel jammer dat deze prachtige vogels het andere nest hebben gekozen. We missen nu unieke beelden. Veel belangrijker is alleen dat ze weer succesvol zijn.

De tijd dringt voor de havik

En wat gaat er nu gebeuren met het nest met de camera? Het is een poosje rustig geweest, maar gisteren en vandaag is de havik toch weer  aanwezig. Het is de vraag of de zeearend de havik accepteert op zijn oude nest. Ze hebben hier vorig jaar wel een jong grootgebracht en daarom ziet het mannetje dit tweede misschien als een onderdeel van zijn territorium. De kans bestaat dat de havik begonnen met de bouw van een ander nest in de omgeving, want de afgelopen week was hij wel te horen op geringe afstand. Ook voor de havik begint de tijd te dringen. Dit is nog even spannend.

Ook zonder broedende vogels blijven de live beelden prachtig. Je ziet en hoort al die vogelgeluiden op de achtergrond (vanmorgen, vink, koolmees, boomkruiper,zanglijster,winterkoning, zeearend op achtergrond) Het blijft genieten.

It Fryske Gea