Binnenkort

Paasei op komst?

Bernice Goffin | zondag 12 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 754x

Vrouw heeft de laatste paar dagen hard gewerkt aan zacht beddengoed en we kijken intussen dan ook naar een vrijwel volmaakt nestje. Het eerste eitje zit er aan te komen. Misschien wel morgen, Tweede Paasdag?
Een mooi, bijna voltooid nestje (voorbeeld van andere nestkast)

Eieren zoeken

Net als met elk paasei zal het koolmezeneitje, wanneer het gelegd wordt, niet makkelijk te vinden zijn. Kort na het leggen verstopt het vrouwtje het ei namelijk diep in het nestmateriaal, zodat het voor eventuele rovers niet te vinden is. Als de eileg eenmaal begint, zal het vrouwtje doorgaans elke ochtend een eitje leggen en verstoppen totdat het broedsel compleet is. Dan pas haalt ze haar eitjes weer naar boven en begint ze te broeden. Helemaal in de paassfeer dus!

Vroege vogel

Als je het leggen van het ei wilt meemaken zal je een vroege vogel moeten zijn: het vrouwtje legt haar ei meestal vlak voordat ze in de ochtend de nestkast verlaat. Dat zal in deze tijd van het jaar waarschijnlijk tussen 6 uur en half 7 ’s ochtends zijn. De bevalling zelf is vrij onopvallend, maar toch moeten er wat persweeën te zien zijn. En daarna zul je haar natuurlijk diep in het nest zien graven om het eitje te verstoppen.

Een paasei of niet?

Maar dan de grote vraag: gaat het nu echt een paasei zijn of niet? Het nest ziet er compleet uit en er lijkt inmiddels ook een nestkommetje aanwezig te zijn. Het is dus zeker mogelijk dat vrouw morgen ochtend haar eerste eitje legt. Maar we weten natuurlijk niet precies wat er in dat koolmezenkoppie omgaat. Misschien vindt vrouw dat er eerst tóch nog wat extra beddengoed moet komen. In dat geval kan het nog een paar dagen afwachten zijn. Maar paasei of niet, het eitje zal een welkome toevoeging zijn in onze Beleef de Lente-familie!

Foto van shutterstock