Binnenkort

Binnenkort

Ons paradijsje

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Over blaoskaoke, kinkenduten en sterreschot

Christ Grootzwagers | donderdag 12 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 917x

Als kijkers zitten we overal bovenop, overdag volgen we de vogels. In de avond en nacht gaat het in de chat vooral over kikkers en padden. Het kan verkeren bij zo'n mooi plasje. Misschien eens nuttig onze kennis van de diverse amfibieën bij te schaven.
bruine kikker

ONLEESBAAR

Het begint al goed, de titel is voor velen onleesbaar, het is Brabants dialect, voor padden en kikkers. Overal bestaan deze streeknamen, zeker als het gaat om misterieuze beestjes. Podde is in Friesland de benaming voor een pad, pedde of petje zo wordt hij in Weert genoemd. Krod en krodde zijn ook veel gebruikte namen. De kikker heeft net zoveel bijnamen, enkele bekende kikfors, kikvos, kwakvors en frosk. Het Utrechtse reinvors is nu toepasselijk, rein is regen.

VERSCHIL

Het verschil zit hem in de huid, de poten en de manier van bewegen. Vooral goed te zien als ze zich voortbewegen op het land. Een pad springt niet, deze lopen en heel af een toe maken ze een klein hupje. Kikkers daarentegen maken flinke sprongen. Dan kom je meteen op het uiterlijk, want de kikker heeft lange gespierde poten, bij de pad zijn die kort.

WAT ZIEN IK?

Wat zien we, denk voornamelijk bruine kikkers, zeker als je zo naar het geluid luistert. Kikkers hebben een gladde huid, een slanke lichaamsbouw en lange achterpoten. De oplettende kijker heeft deze kenmerken vast al wel een keer gezien. Ook de zwemvliezen kwamen mooi in beeld.

STERRENSCHOT

Heksensnot wordt het ook weleens genoemd, is een witachtige half doorzichtige substantie. Je vind het vaak in de buurt van sloten en vennen. Het doet wat gelatineachtig aan, een hoopje van ongeveer 5 cm groot. Een roofdier, of vogel, vaak reigers, eten zwangere vrouwtjes van kikker of pad. Nu zitten de eitjes in een hydrofiel ei omhulsel, wat niet verteerbaar is. De predator zit er behoorlijk mee in zijn maag en braakt dit uit. Zodra dit omhulsel in aanraking komt met vocht zwelt het op. We kennen allemaal het bekende kikkerdril. Soms als de eitjes klaar zijn om in het water afgezet te worden, zie je in het sterrenschot beweging. Dat zijn  de larven van kikker of pad. Vroeger dacht men dat de klonten afkomstig waren van vallende sterren, vandaar sterrenschot.

groene kikker