Binnenkort

Binnenkort

Ons koolmezenkoppel

Bernice Goffin | maandag 25 februari 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 2067x

We zien nu met enige regelmaat zowel een vrouw als een man koolmees bij de nestkast. Soms zien we ze zelfs samen: een getrouwd stel op woningjacht? Maar hoe houden we man en vrouw uit elkaar? En zijn koolmezen eigenlijk wel zo trouw?
Koolmees man

Verschil man en vrouw

Bij koolmezen zijn mannetjes en vrouwtjes het makkelijkst te onderscheiden aan de hand van de zwarte streep over de borst en buik, de ‘stropdas’. Bij mannetjeskoolmezen is deze streep dik en loopt ononderbroken door naar de onderkant van de staartbasis. Bij vrouwtjes is de stropdas dunner, soms onderbroken en loopt hij minder ver door. In het clipje ‘Serieuze kastinspectie’ is het verschil tussen man en vrouw goed te zien. Kijk maar eens goed naar de koolmezen in uw buurt: misschien kunt u nu ook wel de mannetjes en vrouwtjes uit elkaar houden!

Gelukkig stel?

Koolmezen zijn monogaam. Dit betekent dat ze gedurende een broedseizoen één partner hebben waarmee ze jongen grootbrengen. Als een koolmees al ouder is, zoekt hij of zij ook vaak de partner van vorig jaar op. Op het eerste gezicht zou je dus denken dat koolmezen behoorlijk trouw aan elkaar zijn en dat ons mannetje zich geen zorgen meer hoeft te maken om andere koolmeesmannen in de buurt. Echter, niets is minder waar!

Niet helemaal trouw

Onze man moet zijn vrouwtje en andere mannetjes in de buurt zeker in de gaten blijven houden: vreemdgaan komt namelijk regelmatig voor bij koolmezen. Dan zou het straks dus zomaar kunnen dat onze man één of meerdere jongen grootbrengt die niet eens van hem zijn! Om dit te voorkomen moet hij alsnog flink aan de bak: als hij laat zien aan zijn vrouwtje dat híj de allersterkste koolmees in de omgeving is, zal zijn vrouwtje er minder snel vandoor gaan met een andere man. Dit zal hij bijvoorbeeld proberen te laten zien door zo mooi mogelijk te zingen.

Zal het hem lukken?

Als er jongen gaan komen kunnen we helaas niet zien of  ze allemaal van dezelfde vader zijn (de ouders overigens ook niet). Ik heb echter het volste vertrouwen in onze prachtige koolmeesman!

Twee koolmeesvrouwtjes