Binnenkort

Binnenkort

Nieuwe vrouwen en mannen rond de toren

Martin Vink, Vogelwerkgroep Gemert | dinsdag 13 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 968x

Wat een hectiek de afgelopen dagen op en rond de 130 meter hoge communicatietoren in De Mortel. Misschien 4, 5 of wel 6 slechtvalken in de afgelopen 3 dagen met kunst en vliegwerk rond de nestkast om het territorium over te nemen. Maar wat zijn de verwachtingen voor dit broedseizoen nog?

Nu het territoriale vrouwtje van 2012 tot 2018 is gedood door waarschijnlijk het vreemde vrouwtje met de kleurringcode 7C kan er nog vanalles gebeuren in De Mortel.

7C

Eerst iets over het nieuwe vrouwtje 7C.
Dit vrouwtje is geringd als nestjong op 7 mei 2014. In dit nest zaten vier jongen, twee mannen en twee vrouwen.
Het vrouwtje van de vier jonge slechtvalken was geringd in St-Pietersleeuw, Belgie 2007 en het mannetje R4 2006 in....... jawel De Mortel als nestjong van Pa en Ma. M.a.w. er zit nu een kleindochter van Pa en Ma op en rond de toren van De Mortel.

Giswerk

Het verdere verloop van het broedseizoen 2018 is nog een beetje giswerk. Gaat het nieuwe vrouwtje 7C het winnen van de overige kapers op de kust uhhh toren?
Zo lang er nog andere indringers zijn die het vrijgekomen territorium willen overnemen zal het moeilijk worden voor het mannetje M en 7C.
Vooral rust is erg belangrijk voor de nieuwe balts, paarvorming en copulaties, alhoewel het mannetje met het laatste geen enkele moeite heeft. Vandaag schijnt er al een paring te zijn waargenomen.

Geen rouwverwerking?

Waarom gaat hij zo snel vreemd, is er geen rouwverwerking?
Nee helemaal niet, geen tijd om te rouwen! Voortplanten is het enige doel om de soort te laten overleven. Het seizoen is maar kort om aan voldoende prooien te komen voor de jongen. Dus hupsakee, oude partner weg dan doen we het met de opvolg(st)er.

Maar of dit gelukkige stel een lang en gelukkig leven is beschoren hangt af van de vele indringers. Ik ben benieuwd of we in april het eerste ei mogen verwelkomen van M en 7C.

Vogelwerkgroep Gemert