naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Zwarte stern

Kauw

Groene specht

Geen broedsel

Twee jongen bij de ZWARTE STERN!   *   Jonge HAVIK terug op het nest!   *   De jonge STEENUILEN zijn vliegvlug   *   Ook tweede legsel STEENUIL Dongen mislukt...   *   Stuntelig vertrek van de jonge HAVIK

Door Mary Mombarg
BDL vrijwilliger Kerkuilenwerkgroep Nederland

Nieuwe ko(kauw)pers of huurders?

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland | woensdag 4 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 117x

Vrouw kerkuil heeft zaterdag de nestkast verlaten en lijkt die momenteel niet meer als rustplaats te gebruiken. Dat er intussen andere vogels zijn die belangstelling hebben voor zo'n riant onderkomen, kunnen we live zien! Kauwen hebben ook nesteldrang.
MM

Holenbroeders

Bij Beleef de Lente zijn het bekende 'indringers': de kauwtjes. Elke editie duiken ze wel ergens op. Ze raken echt opgewonden van een mooie nestkast. Datzelfde geldt trouwens ook voor holenduiven. Beide soorten broeden van nature in holtes en horen daarmee tot de holenbroeders, net als de kerkuil. En omdat het aantal natuurlijke holtes in bomen beperkt is, heeft zo'n mooie kerkuilenkast een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht.

Concurrentie

Concurrentie met kauwen en  holenduiven vindt veelvuldig plaatst. Kerkuilen zijn in staat kauwen te verjagen, maar het omgekeerde gebeurt ook, vooral wanneer er meerdere kauwen aanwezig zijn. Kerkuilen zijn slim als ze overdag regelmatig thuis in de nestkast zijn. Zo kunnen ze krakers weren.

Wat we bij Beleef de Lente zien, is dat onze vrouw kerkuil al een aantal dagen niet meer in de nestkast komt rusten overdag. Gaat ze zonder slag of stoot de nieuwe huurders toestaan in de kerkuilenkast? Dat zal de komende tijd uitwijzen.

Andere krakers

Zelf heb ik de ervaring dat je niet alleen holenduiven of kauwtjes bij een nestkastcontrole kunt aantreffen. Ook bijzondere krakers zoals bosuil, torenvalk of steenuil zijn mogelijk; een hele bijzondere ervaring is een steenmarter of zelfs een poes met jongen.