naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Voedertafel

Geen broedsel

Havik

Alle Beleef de Lente camera's gaan op 29 september definitief uit.   *   Helaas heeft nog een jong kerkuiltje het niet gered   *   Onraad bij de kerkuil   *   Schoon en fris   *   Drukte op de tak

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

NESTKAST AL SCHOON?

Christ Grootzwagers, Kerkuilenwerkgroep Nederland | donderdag 19 september 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 79x

Het broedseizoen van de meeste vogels loopt nu echt op zijn eindje, zelfs het einde van Beleef de Lente komt langzaam in zicht. Vogels zoeken al een plekje om koude dagen door te kunnen brengen, de één kiest voor het warme zuiden, de andere geeft de voorkeur aan Nederland. Een nestkast is welkom.

Winterverblijf

Je moet er nog maar even niet aan denken, maar toch, hoe je het wend of keert, de winter is onherroepelijk in aantocht. Eerst krijgen we echter nog de herfst, welke gepaard kan gaan met stormachtig weer en grote hoeveelheden neerslag. Vogels zijn behoorlijk watervast en wat kou kunnen ze ook wel verdragen, toch gaan veel vogels juist nu al op zoek naar een schuilgelegeheid en zeg nou zelf, wat is er dan mooier als een nestkast.

Grote Schoonmaak

Gatsie niet over dromen, over de grote schoonmaak, toch staat er een karwei te gebeuren. Veel mensen hebben gelukkig een nestkast, of zelfs meerdere nestkasten aan huis, of in de tuin hangen, dat vinden de vogels heel plezierig. We hebben er als het goed is een hele lente en zomer van kunnen genieten. Net als hier voor de camera's, hebben de vogels ook bij u gebroed en heeft het gezinnetje het nest inmiddels verlaten. Dan is nu de tijd aangebroken uw nestkast eens grondig onder handen te nemen. Haal de deksel er maar van af en haal het nestje eruit.

Pas op voor beestjes

Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats, doe altijd werkhandschoenen aan, of van die rubber schoonmaakhandschoenen, tenminste als u wilt voorkomen, dat u al krabbend en schurend in bed wilt kruipen. Tijdens het broedseizoen hebben de vogels hun verenpak regelmatig ontdaan van luis, vlooien en allerlei andere parasieten. Vaak zitten die kriebelbeestjes nog steeds in uw nestkast, verstopt tussen het mos, en veren. Nou die kriebelbeestjes kijken uit naar uw handen en zien in u een welkome gastheer of dame. Met een vreugdesprongetje belanden ze op uw handen, armen, of nog erger in uw fraaie haardos en daar gaan ze dan helemaal los.

Gereedschap

Zelf gebruik ik altijd een oude verfkrabber, om het oude nest naar boven te halen, met de hanschoenen aan en ook nog een mondkapje voor, dit laatste in verband met het nodige stof, wat uit de kast en nestmateriaal komt. Het ziet er niet uit, maar voorkomt een hoop narigheid. Vaak bij wat nieuwere nestkasten, zitten er de nodige beestjes in de hoeken verscholen, pissebedden, oorwurmen, spinnetjes enz. Als je de nestkast op zijn kop kan houden schudt je ze er zomaar uit, pak dan een handveger en veeg het kastje schoon. Vervolgens kunt u het kastje reinigen met heet water, gebruik het liefst geen chemische middelen, dat vinden vogels niet fijn.

Afwachten

De lege nestkast hangt u keurig op dezelfde plek terug en dan is het wachten op de eerste gasten. Houdt het maar goed in de gaten, al snel zullen er vogels ten tonele verschijnen en nieuwsgierig binnen kijken. Straks als het kouder of natter wordt is uw nestkast een prima verblijf. Misschien bezoekt dan de koolmees uw nestkast, de pimpelmees of wellicht wel de huismus. Zo blijft u genieten een heel jaar lang.

Voedertafel Alle Beleef de Lente blogs