Uitgevlogen

1 mei 2024, foto Titia Bijwaard

Door Titia Bijwaard

Nestje, boompje, beestje

Titia Bijwaard | donderdag 2 mei 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 64x

Een rustig verlopende broedperiode is natuurlijk ideaal voor de ooievaars, maar voor de volgers van Beleef de Lente kan het misschien wat saai overkomen. ’s Nachts samen slapend op het nest en overdag slechts een paar keer elkaar afwisselen met broeden. Alleen het weer zorgt voor extra variatie.
24 april 2024, foto Titia Bijwaard

Volop voorjaar

Toch valt dat wel mee als je wat meer van de omgeving van het nest meekrijgt. Graag delen Albert en ik in onderstaande video wat van het lenteleven rondom ons ooievaarsnest. Zo verzamelde Ma2 nestmateriaal achter de vijver. De brutale nijlganzen die het haar op het nest moeilijk maakten, wandelden nog een rondje door de tuin. En ook de grauwe ganzen zijn op de webcam vaak te horen. Dat komt omdat zij al jongen te verdedigen hebben. Net als de wilde eenden. En voor degenen die het ’s morgens vroeg of ’s avonds laat hebben gemist, komt het gehoemp van de roerdomp kort voorbij.

Nog even geduld

Rond half mei hopen we hier ooievaarskuikens van Pa en Ma2 te kunnen verwelkomen. Bij ons zorgden liefdesperikelen voor wat vertraging: Ma(1), die sinds 2013 op dit nest heeft gebroed, is waarschijnlijk verhuisd naar een ander nest in de buurt. We weten nog steeds niet waar, maar we krijgen hulp van vogelaar Theo Meijer in onze zoektocht. Dus hopelijk kunnen we haar dit broedseizoen nog lokaliseren én weer in beeld brengen. Misschien wel met kuuks van een nieuwe partner. In de tussentijd kan iedereen in de kuikenpoll proberen te voorspellen wanneer het eerste ei op het Beleef de Lente nest uitkomt.

Voorjaar rond het nest (april 2024, video Titia Bijwaard)