Binnenkort

Nest bouwen voor professionals…

Sip Veenstra, It Fryske Gea | donderdag 22 februari 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 846x

De zeearend is nog steeds druk met nest bouwen. Hiervoor gebruikt hij verschillende tactieken. Speuren naar de beste takken en daarna een heuse kwaliteitstest. Oftewel er op zitten, stevig wiebelen, afbreken en meenemen die buit.

Het debuut van de zeearend op de webcam is een feit! Hij vloog voorbij op de achtergrond, waarbij hij op zoek is naar de beste takken voor het nest. Momenteel lijkt dit het oude haviksnest te zijn zonder camera. Het zeearend mannetje landt in een boom in de buurt en blijft daar vervolgens een paar minuten zitten. Druk om zich heen kijkend speurt hij voortdurend naar de volgende tak. Eenmaal gevonden bijt hij deze af met zijn 6 cm lange gele snavel (kan je nagaan hoeveel kracht daarin zit).

Maar er is ook nog een andere tactiek. Al zittend op een tak beweegt hij zich steeds meer naar buiten toe, stevig op en neer deinend, waarna de tak afbreekt. De buit is binnen en wordt dan ook direct door het mannetje naar het nest gebracht.

Het vrouwtje hielp tot nu toe niet bij de nestbouw en keek alleen maar toe, zodat ze zoveel mogelijk kon aansterken om in goede conditie te komen voor het broedseizoen. Er is echter verandering in de zaak! Sinds kort helpt ook het zeearend vrouwtje mee. Hieruit kunnen we stiekem opmaken dat mevrouw een voorkeur heeft voor wat betreft het nest waar ze wil broeden.

Gelukkig lijkt de kans op een mooie vervanger bij het nest met de camera ook steeds groter! De havik wordt inmiddels dagelijks gesignaleerd op of nabij het nest. Als je goed luistert hoor je dit ook op de webcam. Het havik vrouwtje verscheen al roepend (kekkeren) op het nest met de veren onder de staart uitgezet. Unieke beelden die je in de video nieuwe speler kunt terugkijken. Dit gedrag is een zeer goed teken, ze vertonen het namelijk ook tijdens de baltsvlucht.

En extra leuk! In onderstaande nieuwe video zie je het havik mannetje bij het nest. Hij neemt de boel eens goed onder de loep en wat opvalt is dat hij aan zijn linker poot een witte ring lijkt te hebben. Na de grondige inspectie vliegt hij met veel bombarie richting vrouwlief. Prachtig hoeveel geluid ze hierbij maken. Vervolgens verschijnt het vrouwtje op het nest, waarna ze het nest begint te fatsoeneren. Zou ze al last hebben van nesteldrang?

It Fryske Gea