Binnenkort

Muscicapidae ficedula

Roos Tol | woensdag 20 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 375x

In den tijd dat men de Vogelen nog slechts kon bestuderen wanneer ze waren opgezet of gevangen genomen, werden heer en vrouw Bonte vliegenvanger zelfs nog gezien als twee verschillende soorten.

Voortschrijdend inzicht bracht meer kennis, maar algemeen waargenomen is de Vliegenvanger in alle eeuwen bij ons niet en verward met verschillende soorten worden man en vrouw vaak. Nog steeds.

De Bonte vliegenvanger (Ficedula hypoleuco) over wie we het hier nu hebben omdat hij ons de eer bracht de vijver te bezoeken, is geen vaak geziene gast. Bij de vijver is het De Nieuwkomer Van Het Jaar.
Tenminste – tot nu toe. Want de vijver blijft verrassen.

Bontje

De Bonte vliegenvanger is een zwart-wit zangvogeltje; mevrouw is bruingrijs, het “bonte” is zeg maar niet echt een opvallende eigenschap.
Je hebt ook de Grauwe vliegenvanger (Muscicapa striata) “grijsbruin tot muisvaal” waarover Wikipedia als belangrijkste feit weet te melden dat de grauwe vliegenvanger is te zien op een Belgische postzegel ter waarde van 0,40 euro.
En de Withals vliegenvanger. Die zijn nek is rondom wit, die van de andere heeft ergens een stopje.

Eerlijk gezegd hebben de vliegenvangers nauwelijks opvallende eigenschappen. Behalve dan dat áls ze zich laten zien, de gemiddelde vogelspotter he-le-maal uit zijn dak gaat! Omdat je ze anders dus nooit ziet! Hoog in het hout. Daar zitten ze.

Allemaal bont

Ach, eigenlijk zijn ze dus alle drie bont. Jagen doen ze op gelijke wijze. Ze zetten zich op een uitkijkpost, ze nemen hun prooi (vliegende insecten of down-to-the-ground rupsen, vooral van de Kleine wintervlinder, een wintervliegend spannertje), mee terug naar hun uitkijkpost.

En zoals met heel veel “onopvallende vogeltjes”: het is geweldig om ze waar te nemen en het is fantastisch dat ze er zijn!

PS Loekie vroeg om een muis. Nou. Daar zijn ze dan!