Binnenkort

Moment suprême

Pieter van den Assem | woensdag 24 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1002x

Vrouw kerkuil broed stevig door op haar 7 eitjes en is daarmee bijna al een maand aan het broeden. Het zou dus zo kunnen dat het eerste kuiken eind deze week uit zijn warme ei komt gekropen. En wanneer dat gebeurd moeten de kerkuilen pas echt aan de bak!
Foto door Andy Chilton

Het eerste ei

Even ter opfrissing van wanneer het eerste ei gelegd werd. Op 28 maart legde vrouw kerkuil haar eerste ei, die snel gevolgd werden door 6 andere eieren. Het duurt ongeveer 30 dagen broeden voordat het eerste ei uitkomt waarbij de andere 6 eieren ongeveer in dezelfde tussenpozen uitkomen als dat ze gelegd waren.

In deze periode zal man kerkuil stevig aan de bak moeten, want om uiteindelijk 8 snaveltjes te voeden is een hele uitputtende opgave. In sommige gevallen kan het ook voorkomen dat mevrouw kerkuil het hele nest verlaat zodra ze niet genoeg voedsel krijgt van de man, maar aan het aantal overdrachten te zien hoeven we ons daar geen zorgen over te maken!

Wat staat er op het menu?

We weten allemaal dat kerkuilen echt muizenjagers zijn, maar ze zijn niet alleen uitstekende muizenjagers maar ook verfijnde vogeljagers. Naast muizen is de kerkuil vooral een opportunist, hij eet vaak van alles wat hij tegenkomt, van insecten tot amfibieën tot hier en daar een vogeltje, als het maar een degelijk formaat is en in zijn snavel past.

In de watten gelegd.

Gelukkig vangt de kerkuil veel muizen, want stelt u eens voor, je bent een kuiken en komt het ei uit en vervolgens moet je leven op een tapijt die bestaat uit allemaal harde insecten resten, daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Vrouw kerkuil heeft gelukkig al een goed tapijtje neergelegd van braakballen waar de kuikens lekker warm en comfortabel kunnen opgroeien.