Binnenkort

Peterson/Shutterstock.com

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Moederskindjes en paashazen

Caroline Walta, STORK | zondag 21 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1089x

Pasen: het feest waarbij we ze weer allemaal voorbij zien komen: kuikentjes en haasjes. Of zijn het konijntjes? In ieder geval inspirerend voor een paasblog…

Vogelsoorten kun je op allerlei manieren indelen. Naar wat hun menu is (insecteneter, zaadeter, vleeseter) of naar waar ze voorkomen (zeevogels, weidevogels) of per familie (eenden, uilen, zwaluwen). Of hoe ze broeden (holenbroeder, open nest).

Hulpeloos

De kuikens hebben ook een indeling: ze zijn nestblijver of nestvlieder. Als je als nestblijver uit het ei komt, dan ben je behoorlijk hulpeloos. De ogen zijn vaak dicht en het lichaam is nagenoeg bloot. Deze jonkies kunnen nog niet lopen of vliegen. De ouders zorgen voor eten en het op orde houden van het nest.

Kant-en-klaar

Een nestvlieder komt als bijna compleet vogeltje uit het ei. Met open ogen, een lijf vol dons en poten die meteen kunnen lopen of zwemmen. Vlieden betekent vluchten, alleen vliegen kunnen deze kuikens nog niet. Het is ongelooflijk, maar nestvlieders weten meteen hun eigen maaltje te vinden. Zo gaan pasgeboren weidevogels, koeten en eenden gelijk achter insecten aan. Ze zijn direct “het huis uit”.

Je kunt wel raden welk type kuiken we bekijken op Beleef de Lente…

Haas of konijn?

Ook andere jonge dieren zijn onder te verdelen in blijvers en vlieders. Kleine konijntjes komen met dichte oogjes en kaal ter wereld in een hol onder de grond. Jonge hazen kunnen na de geboorte in het veld meteen zien en hebben al een vacht. Ze kunnen gelijk op pad om paaseieren te zoeken. Of is het verstoppen?

Vrolijk Pasen allemaal!