naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Eerste ei bij de steenuilen!   *   Gaat de nijlgans broeden in het arendsnest?   *   Eerste ei bij de torenvalk!   *   Vijfde ei bij de ooievaars!   *   Vierde ei bij de merel!

Door Louis van Oort

Meest bestudeerde vogel van Nederland

Louis van Oort | donderdag 19 januari 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 532x

De koolmees is het meest bestudeerde vogeltje van Nederland. En misschien zelfs wel van de wereld!

Meer dan 100 jaar geleden kreeg iemand het idee om in een bos bij Wageningen 110 nestkastjes op te hangen. Deze wiskundeleraar had de nestkastjes door een klompenmaker laten maken van uitgeholde boomstammen.

Al na één jaar gingen in 95 van de 110 kastjes koolmezen broeden. De man die het bedacht had, hield daarna alles bij een in een schriftje. Welke kastjes waren bewoond? Wanneer ze gingen broeden?  Hoeveel eieren er werden gelegd en hoeveel kwamen er uit?

Dit was het eerste echte onderzoek naar koolmezen. Daarna is dat enorm uitgebreid. Nu is de koolmees dus het meest onderzochte vogeltje van Nederland.

Het belangrijkste onderzoek naar koolmezen wordt gedaan bij NIOO-KNAW. Kijk HIER naar wat zij zoal doen: https://nioo.knaw.nl/nl/dierecologie-4all