Uitgevlogen

Geen broedsel

Mannetje of vrouwtje?

Paul J. Marcus | vrijdag 14 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1325x

Mannetje of vrouwtje? Vanmiddag 14 april 2017 om een uur of kwart over drie, werd gezien dat één der ouders de jongen voerde met onhandig grote brokken.

Over de juiste sekse van de voerende ouder schijnt verschil van mening te bestaan. Als ik de vogel bekijk, valt me ten eerste op dat hij niet zo heel erg groot lijkt. Het vrouwtje is ook wat verder van de camera behoorlijk fors. Het vrouwtje ziet er bovendien heel grauw bruingrijs uit. De vogel die we bezig zien, heeft juist een blauwe zweem op de bovendelen. Dat is heel kenmerkend, niet alleen voor dit exemplaar, maar voor de meeste mannetjes. Bovendien is de witte keel-/kropvlek mooi wit en weinig gevlekt. Bij het vrouwtje ziet het hele kleed er wat grauwer en gevlekter uit. De poot is mooi zwavelgeel. Bij adulte mannetjes zijn de naakte delen doorgaans van een verzadigder tint - d.w.z. dieper van kleur en zonder 'bijmenging' - dan bij het vrouwtje. Het is dus duidelijk het mannetje dat hier zo onhandig aan zijn vaderlijke verplichtingen probeert te voldoen.