Uitgevlogen

Geen broedsel

Man aan de Bak

Joep van de Laar, STONE | dinsdag 2 mei 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 960x

Drie nieuwe wereldburgers in Dongen hebben zich aangediend. Meneer steenuil kan zijn borst nat maken. Hij is van de boodschappen, zij van de zorg. Strikte taakverdeling. Ze hoeven er niet eens afspraken over te maken, zoals wij thuis. Hopelijk brengt M veel muizen. Daar groeit het spul prima op.
Hapt lekker weg (foto André Eijkenaar)

Veel muizen

Er moet heel wat voedsel in om van de drie frommeltjes echte steenuilen te maken die de wereld aan kunnen. We hebben in het eerste prooioverzicht van Ronald kunnen zien dat manlief tijdens de eifase heel wat muizen wist binnen te brengen. sSnds de start van de eileg waren dat er maar liefst 59: 38 ware muizen, 10 onbekend, 9 woelmuizen en 1 spitsmuis.

Dat stemt hoopvol voor het verdere verloop van opgroeiproces der jongen.

Steenuil=alleseter

De steenuil is een echte oportunist, als het om voedsel gaat. Hij neemt zo'n beetje alles te grazen wat hem voor de voeten komt. Zolang de prooi maar kleiner is dan hijzelf. Soms zit het op het randje; verbaasd waren we destijds toen een steenuil een wezel te pakken had genomen (foto onderaan).

Op het menu staan vogels, zoogdieren, insecten, regenwormen en amfibieën; ook qua biomassa minder belangrijke prooien als spinnen, slakken, duizendpoten e.d. versmaadt hij niet als het zo uitkomt.

Muizen favoriet, want lekker makkelijk

In jaren met veel muizen vormen kleine zoogdieren het stapelvoedsel van de steenuil; veldmuis en bosmuis zijn dan favoriet; hij vangt echter regelmatig ook andere soorten: rosse woelmuis, aardmuis en diverse soorten spitsmuizen. Tot nu is er al het nodige aan dit soort voedzame prooien door het mannetje aangeleverd. Hopelijk blijft hij dat doen, maar ik denk niet dat het aan hem zal liggen. Moeilijk in te schatten hoe lastig het vangen van een muis precies is, maar meneer steenuil 'weet' maar al te goed dat hij met een paar muizen sneller in de relaxstand kan schieten dan in de situatie dat hij alleen maar van die kleine ruposjes kan vinden.

... en anders maar:

In aantallen vormen insecten het belangrijkste voedsel van de steenuil.Het meest begeerd worden de grotere soorten: loopkevers, mestkevers, snuitkevers en vooral meikevers. In de periode dat hun aantallen de pan uit rijzen zien we Meneer steenuil dan ook nog al eens eindeloos heen en weer vliegen om die voedzame meikevers voor zijn kroost aan te voeren. Bij nat weer en in vochtige nachten zijn veel regenwormen aan de oppervlakte te vinden. Mocht het met de aantallen beschikbare muizen en grote kevers tegen vallen, dan zijn er in principe dus nog voldoende alternatieven voor handen.

Onverwachte prooien

In het boek The Little Owl (Van Nieuwenhuyse e.a., 2008) is een lijst opgenomen van maar liefst 544 verschillende soorten die als prooi voor de Steenuil werden vastgesteld. Daarbij onder meer ook een grutto en een kievit.

Maar de meest onverwachte prooi was toch wel ..... de Steenuil!

Ik ben nu al benieuwd hoe straks de eindlijst prooien er uit zal zien. Het is en blijft het mannetje dat op dat punt de regie voert. Wij wensen hem uiteraard veel succes bij de jacht.