Uitgevlogen

Foto Christ

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Liefde doet Leven

Christ Grootzwagers | donderdag 18 april 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 69x

Natuur kan alleen maar voortbestaan als er liefde is tussen man en vrouw, vogels, dieren, insecten en ook bij de mens. Bij vogels duurt de liefde bij de ene soort wat langer als bij de ander. Sommige soorten blijven elkaar een leven lang trouw, andere slechts voor één seizoen.
Foto Christ

Love is in the air

Het hangt in de lucht, de dagen worden langer, mannetjes zingen dat het een lieve lust is. Ze bakenen hun territorium af en lokken een vrouwtje. Daarvoor tooien ze zich in het mooiste kleed, zeg maar op zijn paasbest. En of dat dit nog niet genoeg is, gaan ze ook nog eens helemaal uit hun bol en proberen met een dans hun partner te verleiden.

Balts

Tja het baltsen is een schittende opvoering van allerlei kunsten. De borst vooruit, om maar zo groot mogelijk te lijken. Wil je immers een vrouwtje verleiden, dan moet je er zo stoer mogelijk uitzien. Tijdens de dans worden er allerlei klanken uitgestoten, klanken waarop het vrouwtje reageert. Maar ook die vrouwtjes laten zich niet altijd gek maken, ook zij hebben hun eisen.

Hofmakerij

Veel soorten gaan in de bedelstand, de vrouwtjes vragen om een verrassing, dit in de vorm van iets lekkers. Veel mensen denken dan dat ze te doen hebben met een vroege jonge vogel, want het bedelen gaat precies zo als bij een jong. Vleugels bewegen snel op en neer en de snavel wordt gesperd. De ijsvogel krijgt een visje, de roodborst een rups, de koolmees een ander lekker hapje en ook de visarend krijgt een vis.

Examen

Zie het maar als een proeve van bekwaamheid, want vrouwlief test het mannetje. Brengt het mannetje wel snel genoeg wat te eten, is het wel van de goede kwaliteit? Voor de dame erg voornaam, want die zit veelal tijdens het broeden op het nest en is daardoor afhankelijk van de aanvoer van voedsel door de man. Een enkele keer zakt de man voor zijn examen en dan gaat het vrouwtje op zoek naar een andere partner.

We hebben al eens de balts gezien van de heggenmus, de merel, de vink en de roodborst. Je moet er maar net bij uitkomen en voor het scherm zitten. Gelukkig wordt het toch vaak waargenomen en getipt en dat laatste is erg belangrijk voor onze clipmaker. Deze gaat dan aan de slag met de opgeslagen beelden, soms gaat dat vanzelf, maar een enkele keer moeten er heel wat beelden doorgespit worden, het is daarom dat het melden van de juiste cameratijd erg belangrijk is. Blijf kijken, genieten en tippen, samen maken we er een mooi seizoen van.

Video Christ