Binnenkort

Binnenkort

Legsel is nu compleet: 6 eieren!

Peter van den Akker | vrijdag 31 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1271x

Het legsel is compleet met het zesde ei gelegd op 30 maart, er is vandaag geen zevende ei bij gekomen. Omdat het broeden 18 – 21 dagen duurt kunnen we tussen 17 en 20 april de uitkomst van de eieren verwachten.

Kijken, genieten, vergelijken en speculeren

Kijken en genieten van vogels is prachtig. Zeker als je zoals bij ‘Beleef de Lente’ de vogels van heel nabij kunt volgen. Dit geeft ons veel meer informatie over broedgedrag dan zonder deze hulpmiddelen. Zo zagen we het fenomeen van een dag zonder nieuw ei in het legsel. Een legpauze of is het ei elders gedropt? Nu het legsel met 6 eieren compleet is, is eiverlies buiten het nest aannemelijker. Misschien komt dit wel regelmatig voor? Legsels van 6 of minder eieren worden immers vaker aangetroffen. Literatuur is een handig hulpmiddel en maakt vergelijken mogelijk, maar geeft ook niet altijd de antwoorden die we zoeken.

Rolverdeling

Tot nu toe heb ik alleen het vrouwtje zien broeden. Op alle 3 de dagen kon ik geen beelden van de man op het nest vinden. Het vrouwtje was op alle dagen ook enige uren van het nest zonder dat de man het broeden overnam. Bijvoorbeeld op 30 maart van 18.35 – 20.45 uur en vandaag van 15.35 tot 17.10 uur. In literatuur wordt aangegeven dat paren hun broedsel niet onbewaakt laten, maar dat vogels in de vroege broedfase hun routine nog moeten ontwikkelen. Het lijkt erop dat dit van toepassing is op ons paar. Tevens spreken alle literatuurbronnen van een afwisselend broeden door man en vrouw, waarbij het vrouwtje langere intervallen maakt. Wellicht zien we de komende dagen het mannetje ook broeden?

Broedhouding

Na het leggen van het voorlaatste ei op 29 maart zat het vrouwtje al veel op de eieren. Ze broedde toen nog wel een beetje slordig; regelmatig waren 1 of 2 eieren te zien die onder de veren vandaan staken. Later werd ze zorgvuldiger en nu kun je steeds zien dat ze haar vleugels op de nestbodem drukt, blijkbaar om weglekken van warmte te voorkomen.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs