naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Door Jan de Boer
BDL vrijwilliger It Fryske Gea

Kwetsbaar succes?

Jan de Boer, It Fryske Gea | dinsdag 3 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 268x

Wat blijft het idioot spannend, maar dan vooral voor de havik en ons natuurlijk.

De zeearend is zeer tevreden aan het broeden. Ze doet dit lekker buiten ons zicht op het niet-cameranest. Hebben ze tijd over? Dan pesten de zeearenden regelmatig de havik. Wij richten ons voortaan op het broedsel van de havik. Als er nieuws is vanaf het zeearendnest zullen we dit natuurlijk vermelden.

31 maart het eerste ei

Het is geen gezicht, zo’n klein eitje in dat grote nest. Het lijkt wel of het mini-eitjes zijn. Na het leggen van dit eerste ei werden de haviken nog agressiever in het verdedigen  van hun broedplaats. De zeearend hoeft maar in de richting van het nest te vliegen of zowel mannetje als vrouwtje havik vallen gigantisch agressief aan. Clipmaker Jonathan heeft prachtige spectaculaire beelden van deze gevechten gemaakt. Persoonlijk had ik niet verwacht dat de havik het zou redden ten opzichte van de zeearend, maar tot nog toe lukt dit wonderwel. Nu maar hopen dat de zeearend snel genoeg krijgt  van die felle aanvallen van de havik en dat de buren worden geaccepteerd. Maar het blijft opletten voor de havik.

3 april eindelijk het 2de ei waar we op zaten te wachten. Prachtig moment. Als je de beelden bekijkt zie je dat de havik nog niet echt aan het broeden is. Ze is nog onrustig en regelmatig afwezig. De legselgrootte is meestal 3 of 4 met een leginterval van 2-3 dagen. Het echte broeden begint vanaf het 2de of 3de ei en duurt 38 tot 42 dagen.

Taakverdeling

De taakverdeling tussen de partners is strikt verdeeld. Het vrouwtje blijft tussen de 2 en 3 maanden continue op het nest. Ze broedt, voert de jongen en houdt ze warm. Het mannetje voorziet gedurende deze periode hemzelf, het vrouwtje en de jongen van voedsel. Ik ben zeer benieuwd en nieuwsgierig of de huidige “wapenstilstand”  blijvend is. Bij de homo sapiens leert de ervaring dat dit hoogst ongebruikelijk is. Op naar het 3de ei over een paar dagen!

---Update---

Net nu ik deze blog heb geschreven wordt het nest aangevallen door het vrouwtje van de zeearend. Ze landt op het nest en de havik valt haar driftig aan. Gelukkig vliegt ze na een poosje onder druk van de havik weg en blijven de eieren wonder boven wonder gespaard. Op een gegeven moment leek het net of wilde de zeearend op de eieren gaan zitten. Wat gaat dit worden?!!

It Fryske Gea