naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Door Arda van der Lee
BDL vrijwilliger STORK

Kuikens in beeld

Arda van der Lee, STORK | donderdag 26 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 200x

Vandaag duiken we met de camera weer dichter op het nest. We zoomen in, in blijde afwachting van het eerste kuiken dat uit het ei kruipt.

Nog een kleine week, dan kunnen we het eerste kuiken verwachten. Nu wordt er nog steeds vol overgave gebroed, diep weggedoken in het nest. Op veel nesten in Nederland zie je dat: slechts een kop die net boven de rand van het nest uitkomt. Een teken dat er gebroed wordt. Af en toe staat de oudervogel op om de eieren te keren en het zachte nestmateriaal te herschikken. Of als er een wisseling van de wacht is.

Bij sommige vogelsoorten van 'beleef de lente', is te zien dat het mannetje voedsel brengt aan het vrouwtje. Bij ooievaars wisselen de ouders regelmatig tijdens het broeden en en heeft het vrouwtje dus alle tijd om haar eigen voedsel te zoeken.
Nu nog wel alle tijd, dat wordt wel anders als er meer hongerige magen gevoed moeten worden.

Nog 6 dagen?