naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Uitgevlogen

Uitgevlogen

Geen broedsel

Havik

Jongste lepelaartje valt uit het nest   *   Zondag om 22:00 uur worden de webcams bij de koolmezen uitgezet   *   Alle acht koolmeesjes uit nest2 zijn uitgevlogen!   *   De jonge slechtvalkjes zijn geringd - het zijn drie vrouwtjes   *   Nestbouw huiszwaluw in volle gang!

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Kuiken in de maak

Caroline Walta, STORK | zondag 1 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 470x

Nog voordat het ei is gelegd, is het jong in de maak. Al in het lichaam van het vrouwtje start een celdeling, waarmee de ontwikkeling van het kuiken begint.

Het duurt ongeveer een hele dag tot een ei in het nest wordt gelegd. Zodra de oudervogels de eieren warm houden (=broeden), gaat de groei erin verder.

Maar de ooievaar hoeft niet non-stop op de eieren te zitten. Het zachte hooi in de kom van het nest warmt door de broedende vogel op. Zo blijft het legsel een tijdje op temperatuur als pa of ma de benen wil strekken of als het paar elkaar afwisselt op het nest.

Zagen we in het begin van Beleef de Lente nog wel eens een nest zonder ooievaars op de webcam, dat zal nu niet meer gebeuren. De eieren zijn een kostbaar goed en ze zullen dag en nacht worden beschermd.

Niet alleen tegen mogelijke indringers, maar ook tegen allerlei weersinvloeden. Denk aan regen, kou maar ook (we kunnen het ons dit winterse voorjaar nauwelijks voorstellen...) hitte.

Team Beleef de Lente-ooievaar wenst je fijne paasdagen!