naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?   *   Bekijk het seizoensoverzicht van de OOIEVAARS

Door Caroline Walta
BDL vrijwilliger STORK en Haagse Vogelbescherming

Kuiken in de maak

Caroline Walta, STORK | zondag 1 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 261x

Nog voordat het ei is gelegd, is het jong in de maak. Al in het lichaam van het vrouwtje start een celdeling, waarmee de ontwikkeling van het kuiken begint.

Het duurt ongeveer een hele dag tot een ei in het nest wordt gelegd. Zodra de oudervogels de eieren warm houden (=broeden), gaat de groei erin verder.

Maar de ooievaar hoeft niet non-stop op de eieren te zitten. Het zachte hooi in de kom van het nest warmt door de broedende vogel op. Zo blijft het legsel een tijdje op temperatuur als pa of ma de benen wil strekken of als het paar elkaar afwisselt op het nest.

Zagen we in het begin van Beleef de Lente nog wel eens een nest zonder ooievaars op de webcam, dat zal nu niet meer gebeuren. De eieren zijn een kostbaar goed en ze zullen dag en nacht worden beschermd.

Niet alleen tegen mogelijke indringers, maar ook tegen allerlei weersinvloeden. Denk aan regen, kou maar ook (we kunnen het ons dit winterse voorjaar nauwelijks voorstellen...) hitte.

Team Beleef de Lente-ooievaar wenst je fijne paasdagen!