Binnenkort

Binnenkort

Koolmees en pimpelmees: zoek de verschillen

Jennifer Romeijn | vrijdag 3 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1224x

Afgelopen week kregen we bezoek van de ‘kleine broer’ van de koolmees: de pimpelmees! Deze twee vogeltjes komen allebei graag langs in tuinen en worden door veel mensen met elkaar verward. Tijd voor een lesje zoek de verschillen!

Overeenkomsten

Allereerst de overeenkomsten tussen de koolmees en de pimpelmees. Het is natuurlijk niet gek dat mensen deze twee vogels niet meteen uit elkaar kunnen houden. Ze zijn namelijk allebei lid van de mezenfamilie en hebben ongeveer hetzelfde silhouet, witte wangen en een gele buik.

Verschillen

Maar dan… de verschillen. De koolmees en de pimpelmees hebben allebei bepaalde kenmerken waardoor ze goed van elkaar te onderscheiden zijn. Deze kenmerken helpen je te zien met welke mees je te maken hebt.
» Nummer 1: de koolmees heeft een zwarte hoofdkap, de pimpelmees een blauwe pet.
» Nummer 2: de koolmees heeft een zwarte borststreep (ook wel ‘stropdas’ genoemd), de pimpelmees een dunne, zwarte oogstreep (‘brilletje’). De borststreep van de koolmees loopt over de borst en buik van deze vogel en onderbreekt dus het geel op de buik. Fun fact: aan deze streep kun je zien of je met een mannetje of vrouwtje koolmees te maken hebt: bij mannetjes is deze streep dikker en loopt hij helemaal door tot onder de pootjes, terwijl de streep bij vrouwtjes dunner is en minder ver doorloopt. De pimpelmees heeft geen stropdas, maar is te herkennen aan zijn zwarte brilletje. Hij lijkt wel een beetje op Zorro zo 😉.
» Verder is de koolmees een slagje groter dan de pimpelmees. Algemeen gezien zul je daarom vaker een pimpelmeesje op z’n kop aan een tak zien hangen dan een koolmees. Tot slot maakt de pimpelmees door zijn blauwe vleugelkleur een meer blauwige indruk dan zijn grote broer. Als je dus een geel-blauwe vogel in meesformaat aan een tak ziet bungelen, is de kans groot dat je met een pimpelmees te maken hebt!

In het kort

De belangrijkste kenmerken op een rijtje:

De koolmees is te herkennen aan zijn
» zwarte hoofdkap
» zwarte borststreep (‘stropdas’)

De pimpelmees is te herkennen aan zijn
» blauwe petje
» zwarte oogstreep ('brilletje')

Ga, zeker in deze thuisblijftijd, eens lekker voor het raam zitten en kijk welke vogels je voorbij ziet komen. Als je weet waar je op moet letten en met een beetje oefening, zul je de koolmees en de pimpelmees nooit meer door elkaar halen 😊.

Pimpelmees | Foto: Jennifer Romeijn