Binnenkort

Bron: pxhere.com

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Kijkje in het ei

Caroline Walta, STORK | zondag 14 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1158x

De toekomstige generatie Gennepse ooievaars ligt klaar in het nest. Alleen nu nog in de vorm van een ei. Hoe het er van binnen uit?

Nog voordat het vrouwtje het ei legt, start in haar lichaam al een celdeling. Hieruit zal in ruim 30 dagen het ooievaarskuiken ontstaan. Doordat de oudervogels de eieren warm houden (=broeden), gaat de groei erin verder.

De ooievaar hoeft niet non-stop op de eieren te zitten. Het zachte hooi in de kom van het nest wordt ook door de broedende vogel opgewarmd. Dit materiaal kan het legsel enige tijd op temperatuur houden als het 'open en bloot' ligt bij bijvoorbeeld het aflossen.

In de filmpjes van de afgelopen week is te zien hoe de temperatuur wordt geregeld door met de snavel te prikken in het materiaal in de nestkom. Verder krijgen we een mooie presentatie van hoe de eieren voorzichtig worden gekeerd, zodat alle kanten optimaal worden verwarmd.

Wist u dat...? Een ei voelt van nature een beetje kleverig aan door de slijmlaag die het ei beschermt tegen bacteriën.

schaal van het ei = buitenste beschermlaag van hard materiaal.
schaalvlies = binnenste beschermlaag van zacht materiaal.
kiemschijf of embryo = vrucht van waaruit het uiteindelijke kuiken groeit.
hagelsnoeren = deze zorgen ervoor dat het kiemschijf altijd aan de bovenkant ligt en zo de meeste warmte van de broedende vogel krijgt.
eigeel of eidooier = voedsel met vet en vitaminen voor de vrucht die zich in het ei ontwikkelt tot kuiken.
eiwit = bescherming van de eidooier, extra voedsel met veel proteïnen en juist weinig vet.
vruchtwater = buffer die het kuiken beschermt tegen schokken van buitenaf, het kan hierin bewegen.
opvangreservoir = klein deel van het ei voor afval (in de vorm van plas).
luchtzak = als het kuiken volgroeid is, pikt het in luchtzak van het ei waardoor het jong voor het eerst in zijn leven zelf ademhaalt. Nu de longen werken, kan het kuiken met kreetjes aan de oudervogels zijn uitkomen aankondigen.

Bron: infovisual.info