naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

De jonge huiszwaluw maakt zijn eerste vlucht!   *   De drie jonge ooievaar zijn volleerde vliegers geworden   *   Vier van de vijf jonge kerkuilen maken al regelmatig uitstapjes buiten de kast   *   Zeldzame vlinder bezoekt de steenuilenkast!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!

Door Mara de Groot

Kerkuil gezien!

Mara de Groot | donderdag 21 februari 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 134x

Drempelvrees voor de kerkuil… en een beetje voor mij.
Foto André Eijkenaar

De afgelopen dagen heeft één kerkuil zich af en toe laten zien bij de nestkast. Maar deze was alleen en nog niet van plan de kast te betrekken.

Dan was er ook een stel kauwtjes dat interesse toonde in de kast. Zoals de trouwe Beleef de Lente-kijker wellicht nog weet: in vorige jaren ontstond er een concurrentiestrijd om de nestkast tussen de kauw, de holenduif en de kerkuil. Het is maar de vraag wie dit jaar de strijd wint.

Met de paplepel

Dit is mijn eerste blog over kerkuilen voor Beleef de Lente. Als archeoloog had ik aanvankelijk ook drempelvrees om me aan te melden bij Vogelbescherming, maar ik werd hartelijk ontvangen.

Omdat ik het ‘vogelen’ met de paplepel heb meegekregen – mijn vader deed jarenlang vrijwilligerswerk voor Vogelbescherming en samen gingen we vaak op zoek naar bijzondere vogels – kan ik best mijn steentje bijdragen. Kerkuilen hebben me altijd gefascineerd en toen ik ooit mee mocht met Sovon om kerkuilskuikens te ringen was ik verkocht; wat een bijzondere vogel! Een beetje geheimzinnig van aard en met een opvallend uiterlijk.

Team Kerkuil

Goed om te weten dat het de laatste jaren best goed gaat met de kerkuil in Nederland. En dat is mede te danken aan de tomeloze inzet van vele vrijwilligers, zoals ook die uit ‘team Kerkuil’ van Beleef de Lente. Zij plaatsen en controleren onder meer nestkasten waardoor deze soort plek heeft om te broeden.

Laten we hopen dat onze kerkuil snel een team gaat vormen met een andere leuke kerkuil.  Dan komt het misschien nog goed met die drempelvrees.

Foto André Eijkenaar