Binnenkort

Binnenkort

Is het een mannetje of een vrouwtje?

Joy de Vos | donderdag 28 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 989x

Laatst stelde een BdL-kijker een interessante vraag: of het juveniele verenkleed gelijk is voor mannetjes en vrouwtjes of dat je hier al verschil in kan zien? De jonge torenvalken lijken nu namelijk allemaal zo op elkaar! Een goeie vraag, waar alleen niet een heel concreet antwoord op is...
Links 'man', rechts 'vrouw'. (Bron: Leo)

Zoals mede-blogger Marlon in een vorige blog al goed had uitgelegd, ligt het verschil tussen man en vrouw bij de torenvalk uiteindelijk in de staart dekveren. Het gaat om de kleur en banderingen op deze veren. Maar om dat al goed uit elkaar te halen bij jonge torenvalken, is knap lastig! Zoals onze eigen ‘torenvalk expert’ Leo ook zegt “het is en blijft heel lastig om te zien en soms denk je ‘dit is een man’ en dan blijkt het achteraf toch een vrouw te zijn, of andersom, of toch weer niet?” – erg ingewikkeld dus!

Blazen, blazen en nog eens blazen

Volgens Leo moet je bij jonge torenvalken de donsveren wat opblazen, zodat de staart dekveren te zien zijn (zie afbeelding). Dit zijn de veren waar het om gaat en zitten bij jonge torenvalken verstopt onder de donsveren. Het zou dus erg knap zijn als iemand het nu al zou kunnen zien via de webcam, zonder eerst te hebben geblazen! “Eigenlijk zou je op deze leeftijd het jong in de hand moeten hebben om echt te kunnen seksen op man of vrouw, door te blazen en goed te kijken.”

Kortom: zeker is het nooit!

Elke torenvalk ringer is voorzichtig met het determineren van een mannetje of vrouwtje”- zegt Leo. “In het artikel van Jan van Dijk (zie vorige blog van Marlon) laten ze zien dat ze onderzoek hebben gedaan naar volwassen torenvalken die ze als jong hebben geringd en als volwassen vogel weer hebben teruggevangen. Vervolgens keken ze of ze destijds tijdens het ringen het jong gemeld hadden als mannetje of vrouwtje en bekeken ze het volwassen dier nu nog een keer. Ze zaten er soms toch wel eens naast.” Als de jongen straks wat groter zijn zal het steeds duidelijker worden wie een mannetje of vrouwtje is. Tot die tijd, weten we het simpelweg gewoon niet zeker.

In dit filmpje zie je de betreffende dekveren (Bron: Leo)