naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Binnenkort

Iedere dag maken we via Twitter een soort bekend die dit jaar in Beleef de Lente zit. Volg ons ook daar en blijf op de hoogte!   *   Mevrouw bosuil heeft zojuist haar tweede ei gelegd! Wordt het een kast vol jonge uilen straks?   *   De lepelaars zijn ineens massaal terug in natuurgebied De Liede bij Haarlem waar ze broeden. Dat wordt spektakel voor de camera   *   Het eerste ei van Beleef de Lente 2020 is gelegd. De primeur - hoe kan het ook anders - is voor de bosuil   *   Nog heel even geduld. De camera's voor seizoen 2020 gaan open op 1 maart!

Door Adrie Duivenvoorden

Huiszwaluw voordeel ... en een piepklein nadeeltje.

Adrie Duivenvoorden | zondag 25 augustus 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 183x

Een Huiszwaluwkolonie aan je gevel biedt veel voordeel. Afgelopen is het met de nachtelijke jachtpartijen op irritant zoemende, stekende muggen. Geen mug komt door de Huiszwaluw barricade!

De vele hobbydieren die wij rond ons huis houden, trekken zomers veel steek-, poep- en bromvliegen, die op hun beurt weer graag de woning betreden. Ook die vliegen maken geen schijn van kans, lekker vette hapjes voor de jonge Zwaluwen.

Insecten

Een Zwaluw eet enorme hoeveelheden vliegende insecten. Een Zwaluwechtpaar kan tijdens de nestperiode van de jongen wel ongeveer 9.000 insecten vangen op een dag. Wij zijn getuige van twee kleine nesten maar ik schat de hoeveelheid jongen in de overige nesten wel tussen de vier en zes. Ouders vliegen af en aan met snavels volgepropt met insecten. Tel een eerste leg van ruim 80 nesten maal 9.000, vangen ze met elkaar wel ongeveer 720.000 insecten per dag.

Mineralen

Van zaadetende vogels is bekend dat ze maagkiezel nodig hebben om de zaden te helpen vermalen, ook grit mag niet ontbreken om mineralen zoals calcium op te nemen. Insecteneters hebben een ander maag-/darmstelsel maar ook daar mogen mineralen niet ontbreken. Calcium is wel degelijk nodig voor het in stand houden en de opbouw van het skelet. Het leek er ook op dat de Zwaluwouders kleine stukjes klei aan de jongen voerden.

Stadsmuur

Op de tweede foto is te zien hoe Zwaluwen op een oude stadsmuur massaal in de groeven aan het wroeten waren. Wat deden ze daar? nesten waren er niet en insecten halen ze uit de lucht. Mineralen komen voor in de natuur b.v in gesteente. Volgens mij zochten ze kalk. Maar wie het weet? ik hoor het graag!

Nadeeltje

Als nadeel zou je de enorme bergen mest van de jongen kunnen noemen. We zien het mooi op de camera hup flats naar beneden. Maar daar zijn mooie oplossingen voor: er zijn kant en klare mestplankjes verkrijgbaar waarbij geadviseerd wordt deze 50 cm onder de nesten te bevestigen.

Op de onderste foto is te zien hoe een mestplank pal onder de nesten hangt, dit over een lengte van 30 meter, de Zwaluwen hebben maar een kier om in te vliegen. Blijkbaar geen punt, het wemelde er van de Zwaluwen.

Wij geven er de voorkeur aan dagelijks de straat te schrobben. Dat deze activiteit wat behendigheid vereist, mag duidelijk zijn, de flatsen vliegen om de oren. Voltreffers wel eens verzekerd. Bij de til is het handig: de mest valt gewoon op de wei. En voor het eerst in jaren is ons gras groener dan bij de buren!

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs