Binnenkort

Binnenkort

Bosuil man - VBN

Door Bart Franken
Vogelbescherming

Hoe versier je een vrouw?

Bart Franken | vrijdag 9 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 866x

Bloemen? Chocolaatjes? Suikerhartjes? Flesje wijn of liever een mooie serenade? Menig vrouwenhart gaat sneller kloppen als een man zo af en toe cadeautjes mee brengt. En als hij hard kan werken, is hij nóg interessanter. Waar gaat het vrouwelijke bosuilen hart eigenlijk sneller van kloppen?

Daar kan maar 1 antwoord op zijn: Gezang en Eten!!

Veel vrouwelijke vogels laten zich maar al te graag verleiden door een man die voor voedsel kan zorgen. Want als vrouwlief thuis op de eieren zit, moet meneer natuurlijk wel de boodschappen kunnen doen en voor het eten zorgen. Ook bij de soorten van Beleef de Lente zijn de vrouwen daar niet ongevoelig voor: Steenuilen, IJsvogels, koolmezen.. Bij de slechtvalken is op een filmpje ook mooi te zien hoe het mannetje liefdevol een dinertje plukt..

Vrouw bosuil versieren

Maar ook zeker ‘onze’ bosuil vrouw smelt van het harde werk van de man. Helaas hebben we dit voorjaar nog maar weinig actie kunnen zien. Maar vandaag was hij daar dan, ein-de-lijk! Mannetje bosuil (zie clipje van vandaag!). Hij toont zijn skills om het vrouwtje te imponeren. Hij brengt een serenade en op het allerlaatst lijkt het er op dat hij nog een muis ziet! Onder de boom is een open plek waar de muizen regelmatig komen. Hij duikt er direct achteraan. En we weten dat hij muizen kan vangen.

Zorgen voor het eten

Vrouw bosuil broedt eieren zelf uit. Zij moet er dus van op aan kunnen dat man bosuil voor het eten kan zorgen. En als de jongen er zijn, moet er al helemaal hard gewerkt worden om die extra monden te voeden. Vorig jaar kon mannetje dit prima. Hij bracht vorig seizoen 147 prooien. (Vrouw bosuil werkte ook hard toen de kuikens er waren, zij bracht 119 prooien binnen). In totaal dus 266 prooien; waarvan 131 ware muizen, 107 woelmuizen, 7 muis onbekend, 1 rat, 9 vogels, en 11 prooien die niet herkenbaar waren op de cams.

Met het zien van mannetje gaat bij ons bosuilen team het hart ook sneller kloppen. Maar waar was het vrouwtje? Heeft ze de show van het mannetje gemist? Of heeft ze vanaf een afstandje zitten toekijken hoe hij de muis vangt? We gaan het hopelijk binnenkort vaker zien!

- Met dank aan Renee voor de statistieken en alle vrijwillige uren die kijkers er vorig jaar in staken om de aanvoer van prooien te noteren.

Bosuil Alle Beleef de Lente blogs