Hoe herken je man/vrouw?

Camilla Dreef | zaterdag 9 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1602x

We kijken naar twee grote, witte vogels op een nest, maar wie is nou de man en wie de vrouw?

De man is groter dan de vrouw

Op het oog is het verschil in geslacht lastig te zien bij lepelaars. We kijken naar twee grote witte, vogels op het nest met weinig verschil. Mannelijke lepelaars zijn groter en hebben een langere snavel. Als een paartje naast elkaar staat, dan zijn de verschillen te zien, maar makkelijk is het niet. Ook zou je het geslacht kunnen bepalen aan de vorm van het voorhoofd. Vrouwen hebben een meer eivormig hoofd, terwijl het voorhoofd van mannen in een rechte lijn overloopt naar hun snavel.

Verschillen tussen ons koppel (nestcam)

We hebben nu meerdere paringen gezien. Het mannetje wrijft voorafgaand aan de paring eerst met zijn snavel over de rug van het vrouwtje van links naar rechts en dan is het zover. Nu weten we zeker wie de man is.

Hoe kan je nou het verschil zien? De man heeft een langere snavel, maar dat is een lastig kenmerk als hij alleen op het nest staat. Je kan het beste kijken naar hun gele snavelvlek. De man heeft een kleinere snavelvlek met een scherpe overgang van geel naar zwart aan de bovenkant van de vlek. De vrouw heeft een grotere snavelvlek met een meer diffuse overgang tussen geel en zwart.

Kijk maar goed naar de toegevoegde screenshots voor het verschil en neem de tijd om het te bestuderen. Soms is het iets lastiger te zien in verband met het licht. Veel kijkplezier!

Camilla Dreef