Binnenkort

Binnenkort

Hij is een man met ballen

Margot de Kam | dinsdag 9 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1045x

Die zitten van binnen bij de vogels, net als de zaadleider. Een penis hebben vogels niet. Uitwendige geslachtsorganen waren kennelijk onhandig in de evolutie van de vogel.
Foto Kuiko.nl: Paring in de antenne

Echt enorme ballen

Man slechtvalk zit in deze periode vol zaad. Zijn zaadballen zijn in de baltstijd wel meer dan 100 x groter dan in de rest van het jaar. Het mannetje kan hierdoor zelfs 10% zwaarder zijn dan normaal.

Zaadballen zitten bij het mannetje in de onderbuik. Van daaruit leidt de zaadleider het zaad richting een voorportaal naar de uitgang: de cloaca. Vogels hebben één uitgang. Ook de plasbuis en het darmkanaal komen daarop uit.

Aan het eind van de zaadleider zit een opslagbuis voor het sperma, dus net voor het voorportaal. Ook die opslagbuis staat voortdurend gezwollen. De zwelling aan het onderlichaam is nu ook zichtbaar bij het mannetje met uitstaande veren.

Hoe paart hij dan, zonder penis?

De rand van de uitgang van vogels, de cloaca, lijkt een soort lippen.

Bij de paring drukken zij die ‘lippen’ tegen elkaar. Zo brengt hij zijn sperma over. Dit wordt de cloacale kus genoemd.

Het mannetje balanceert hierbij met zijn vleugels, steunend op zijn liggende poten op de rug van het vrouwtje. De klauwen houdt hij ontspannen.

Paringen hebben uiteraard bevruchting tot doel nu. Maar ook verbinding. Ze paren veelvuldig en al gedurende het hele baltsseizoen. De eerste paring werd bij de Mortelvalken op 4 februari gespot dit jaar. We vernamen het uit het verslag van spotter Els, die ook de tekening onderaan heeft gemaakt.

De laatste paring van het baltsseizoen is vrijwel altijd vóór de leg van het laatste ei. Daarna veranderen de hormoonspiegels bij vrouw slechtvalk onmiddellijk en gaat zij over in broedmodus.

Maar eerst..op naar het eerste ei..