Hij en Zij

Linda Persoon | woensdag 2 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 610x

Meneer en Mevrouw Merel, regelmatig zijn ze al in beeld voor de camera. Terwijl wij in spanning afwachten of ze hier een nest gaan maken, hebben we ondertussen mooi de tijd de merels eens beter te bekijken. Hij en Zij; wie is wie voor onze camera?
Merel Man (Foto: Ruud van Beusekom)

Wie is wie

De merel is een van de bekendste vogelsoorten van ons land. Merels zijn zo’n 25 tot 29 cm groot en wegen 80 tot 120 gram. Het mannetje heeft een geheel zwart verenpak, een oranje-gele snavel en een gele oogring. De vrouwtjesmerel is bruin met een bruingestreepte borst en heeft een gelige snavel. Voor onze camera zijn de verschillen tussen de twee vogels goed te zien. Neem ook eens een kijkje bij de vijvercamera, deze bevindt zich in dezelfde tuin als onze camera en daar vertonen onze én andere merels zich zeer regelmatig.

Jeugdkleed

Jonge merels lijken qua uiterlijk veel op een vrouwtje en hebben een donkere snavel. In de herfst van hun eerste levensjaar krijgen de jonge vogels hun volwassen kleed. De kleur van de snavel kan dan nog iets over de leeftijd van de vogel zeggen. Bij mannetjesmerels kan de kleur namelijk in de loop van de jaren donkerder worden van geel naar steeds dieper oranje. Ook bij het vrouwtje kan de kleur van de snavel veranderen, van wit-geel naar geel.

De eerste stap is gezet, Meneer en Mevrouw vertonen zich in beeld. Voor nu is het even afwachten en kunnen we alleen maar speculeren over wie van de twee dit de meest geschikte nestplek vindt; Hij of Zij?

Merel Vrouw (Foto: Jelle de Jong)