naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Zwarte stern

Groene specht

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge ZWARTE STERN is nu vliegvlug!   *   Ook tweede jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Hoe waardeert u BELEEF DE LENTE? Vul de enquete in!   *   KERKUIL vrouw weer terug in nestkast

Door Ronald Beskers
BDL vrijwilliger NESTKAST

Het wordt spannend

Ronald Beskers, NESTKAST | dinsdag 27 februari 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 150x

Wat gaan onze Bosuilen doen ?

We vragen ons al dagen af wanneer gaat de Bosuil haar eerste ei leggen ? Maar Bosuilen zijn mysterieuze vogels ze kunnen al in begin december beginnen maar ook in begin april kunnen ze nog beginnen.

Geboortebeperking

En soms slaan ze wel eens een jaar over alsof ze aan geboortebeperking doen. Het mannetje zal eerst aan het vrouwtje moeten bewijzen dat hij goed muizen kan vangen; hoe meer muizen hij haar aanbiedt hoe meer eieren het vrouwtje gaat leggen.

De muizen hebben ook hun pieken en dalen in aantallen en genoeg voedsel is belangrijk om een succesvol broedsel groot te brengen. Bosuilen beginnen als eerste vogels met hun legsel want dan hebben ze nog geen concurrentie van andere vogels die ook van de muizen afhankelijk zijn.

Muizen

Muizen kunnen wel vijf tot tien maal per jaar jongen werpen dus misschien wachten "onze" Bosuilen af tot er weer een nieuwe golf muizen komt. Alles hangt dus van veel factoren af, één ding is zeker ze hebben een goede broedplek.

Het wordt dus spannend en dus blijven kijken! En als er eens weinig actie voor de camera is, is er altijd wel wat te beleven in het clubhuis (de chatroom).

NESTKAST