Binnenkort

Binnenkort

Het weer speelt een rol in het broedsucces

tineke Hoekstra | maandag 13 maart 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 143x

Het is een dag met twee gezichten. De sneeuw ligt nog op het grasland en de voorjaarszon doet een poging de witte wereld te laten verdwijnen. Stukken groen worden zichtbaar en in Hasselt wordt het eerst kievitsei gevonden. Weersomstandigheden spelen een rol in het broedsucces van weidevogels.

Bodemleven

De vondst is niet extreem vroeg. Dat het weer een rol speelt in het broedsucces van weidevogels heeft vooral te maken met het bodemleven, waar de vogels voedsel vinden. Bij koud weer kunnen de dieren met hun lange snavels geen kevers, wormen en andere insecten vinden in de bodem. En bij vorst is de grond gewoon te hard.

Makkelijke hap

Daarnaast verbranden de vogels meer energie om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Bij minder voedsel komen de jonge vogels minder snel op gewicht en zijn de verzwakte dieren een makkelijke hap voor predatoren.

Een koud voorjaar heeft dus vaak negatieve gevolgen voor het broedresultaat van weidevogels. Maar ook bij hoge temperaturen hebben de weidevogels een probleem. Bij langdurige droogte is er voor de dieren ook te weinig voedsel te vinden in opnieuw een keiharde bodem.

Verzopen

Vorst, kou, sneeuw en regen… het is niet gauw goed. Tel daarbij op dat de vogels door klimaatverandering te maken krijgen met extremer weer: zachte winters en droge periodes met stortbuien. Zo herinner ik mij een seizoen waarin eieren en jongen werden weggespoeld. Verzopen!
Gelukkig laat de kievit het er niet bij zitten - wanneer er een legsel mislukt, probeert de vogel het gewoon opnieuw.

Weer of geen weer, de weidevogels komen in deze periode massaal terug. En hier en daar maken de mannetje spectaculaire buitelingen in de lucht om de vrouw te imponeren en graven de snelle jongens al weer nestkuiltjes in de grond. Je ruikt het voorjaar, maar de grutto - altijd wat later - wacht nog even met al die fratsen.
Met de vondst van het eerste kievitsei is het weidevogelseizoen officieel begonnen, maar ook ik wacht even en laat de nestbeschermingsstokken nog even liggen in de schuur!

Boerenlandvogels Alle Beleef de Lente blogs