naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?   *   Bekijk het seizoensoverzicht van de OOIEVAARS

Door Sip Veenstra
BDL vrijwilliger It Fryske Gea

Haviksjong straks ‘even’ uit zicht?

Sip Veenstra, It Fryske Gea | vrijdag 8 juni 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 100x

Wat gaat het haviksjong de komende dagen doen… waarschijnlijk nog meer vliegoefeningen en de prooi zelfstandig kapot trekken. Blijft het bij jonge eenden, meerkoeten, spreeuwen & duiven of krijgt hij/zij spectaculaire prooien als een volwassen wilde eend, ransuil, kerkuil of misschien zelfs buizerd!

Van deze laatste soort krijgen we ook meldingen door, dus je weet maar nooit. De grotere prooien kunnen alleen worden verschalkt door het haviksvrouwtje, waarvoor het nu de tijd is!

Op ontdekking

Vandaag is het jong 29 dagen oud en na ongeveer 30 dagen gaat het op sjouw. Al stunt vliegend zal het jong verder kijken dan alleen het nest, wat inhoudt: op de zijtakken klimmen, de uitkijk houden en later misschien ook op ontdekking buiten het beeld van de camera. Maar eerst levert dit waarschijnlijk volop spannende momenten op. Het haviksjong beweegt namelijk nog niet altijd even soepel. Hoe gaat dit met harde wind?

Leuk om te weten

Op een leeftijd van 29 dagen weegt het mannetje ongeveer 668 gram en heeft een vleugellengte van 20 cm, terwijl het vrouwtje dan een gewicht heeft van 945 gram (bijna een kilo) en een vleugellengte van 21 cm. Nog een leuk weetje is dat een jong per week een meter verder schijt.  Dus na vier weken schijt een jong vier meter ver weg! Op deze manier kan je de jongen dus ongeveer op leeftijd schatten onderaan de nestboom.

Rustige zomerdagen

Van de week ben ik nog in de buurt geweest van de nestlocatie. Het  is er stiller dan stil wat betreft de roofvogels die er verblijven. Dit in tegenstelling tot de omgeving. Overal wemelt het van de jonge vogeltjes, oftewel ‘tafeltje dekje’ voor de buizerd, havik en zeearend. Ze hebben er met dit warme weer weinig werk van.

It Fryske Gea