Binnenkort

Goed gebekt

Linda Persoon | zaterdag 9 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1731x

Nu Mevrouw Merel rustig zit te broeden, hebben wij de tijd om haar eens goed te bekijken. Heeft u haar snavel al eens aan een nadere inspectie onderworpen?

Spitse snavel

De merel heeft een spitse snavel. Dat is niet zomaar, de vorm van de snavel is aangepast aan het dieet van de vogel. Of is het misschien andersom? De spitse snavel van de merel is perfect van vorm om insecten en bessen mee op te pikken. Ook kun je er makkelijk wormen mee uit de grond trekken. Met een grover exemplaar snavel zou dit moeilijker zijn en ander voedsel is weer niet geschikt voor de snavel van de merel. De snavel van de merel is dus speciaal gericht op zijn voedsel.

Verschillende vormen

Verschillende vogelsoorten hebben verschillende soorten snavels. Dat is wel logisch te verklaren, want niet elke vogel eet hetzelfde. Zo heeft de slechtvalk een scherpe, kromme snavel om vlees mee te kunnen scheuren en heeft de ooievaar een lange spitse snavel om vis, kikkers en mollen mee te vangen. Er zijn snavels om noten mee te kraken, snavels om voedsel mee uit water te zeven en snavels om diep mee in de grond te porren. Let er maar eens op bij onze verschillende camera’s en kom er achter waar al die verschillende snavelvormen voor dienen!

Nog meer functies

De snavel is aangepast aan het voedsel maar heeft ook andere functies. Zo kunnen vogels met een dunne snavel, zoals onze merel, perfect een nestje bouwen. Takjes, mos en veertjes worden vakkundig in elkaar gevlochten met slechts de snavel als gereedschap. Dat doe je ze met een grovere snavel toch niet na! Felgekleurde snavels zijn ook belangrijk bij de balts en partnerkeuze. De dame laat het uiterlijk van de snavel van een toekomstige partner meespelen bij haar keuze. Ook is de snavel belangrijk voor het onderhouden van de veren. De veren worden ‘gekamd’ door de snavel en parasieten worden verwijderd.

Tot slot is de snavel ook belangrijk voor het voeren van de jongen. Vogels geven natuurlijk geen melk en vliegen ook niet met boodschappentassen af en aan. Voedsel wordt in de snavel meegenomen en aan de jongen gevoerd. Nog een weekje en dan mogen we daar hopelijk weer van genieten!

Bron: VBN