Binnenkort

Binnenkort

Gezinsuitbreiding

Annelies Marijnis | donderdag 13 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1014x

10 juni kwam nummer 1 en 12 juni lagen er 4 jonkies in het nest. Er komt geen vijfde bij, die had er al lang moeten zijn. Dit ei kan onbevrucht zijn of het kuiken was niet levensvatbaar. Of het ei nog uit het nest gehaald zal worden door een van de vogels, we wachten het maar af.

Bij de geboorte weegt een Huiszwaluwkuiken ongeveeer 1 gram. Elke dag komt daar minimaal een gram bij. Ik denk dat de ouders gisteren er een hele dobber aan hebben gehad om voldoende eten aan te voeren met de bakken van regen die zijn gevallen. Het duurt nog even voordat ze hun volwassen gewicht hebben bereikt. Dat is ongeveer 17 a 18 gram. Maar net zoals bij Gierzwaluwen worden ze eerst door de ouders vetgemest tot een gram of 23 a 24. Het uitvliegen gebeurt pas als ze weer 17 of 18 gram hebben bereikt. De ouders geven ze gewoon wat minder te eten wanneer ze op uitvliegen staan. Overgewicht is niet zo goed bij het vliegen, kost te veel energie.

Net waren ze goed te zien op de camera toen de jongen een paar minuten lang alleen waren gelaten. Mooi dat ze alle vier nog leven. Wat is er veel verschil tussen de eerstgeborenen en laatstgeborenen! Bij het oudste kuiken kun je al de donkere plekken zien waar laten de veren verschijnen op de vleugels. Ook hebben de oudsten een veel grotere bek dan de jongsten! Helaas weet ik niet welke soort insecten ze te eten krijgen. Zwarte kruipende dingetjes! Wie weet de naam van de insecten?

NB Op de foto, genomen op 9 juni, in de Binnenwatering van Katwijk, is te zien dat een stuk of 4 a 5 Huiszwaluwen nog volop bezig waren met verzamelen van modder voor hun nesten.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs