Binnenkort

Binnenkort

Gevlogen...

Lilian Roosenboom | vrijdag 26 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 209x

De afgelopen dagen waren gevuld met misschien*. Helaas heeft ons merelpaar voor de tweede leg niet gekozen voor hun nest onder het oog van de camera. Zou de tekst in mijn vorige blog - Iedereen voyeur - ze afgeschrikt hebben? Maar ik dwaal af, gevlogen of vliegen, laat ik daar wat dieper op ingaan.

Alles wat vleugels heeft

Vogels zijn niet de enige die kunnen vliegen, ook insecten en vleermuizen kunnen het. Maar het vliegen van vogels heeft ons mensen altijd gefascineerd. Zweven, stijgen, dalen, los komen van de aarde, als landdieren dromen wij ervan.

Da Vinci en “et al” *

In de veertiende eeuw maakte wetenschapper, uitvinder en kunstenaar Leonardo studies van vogels in de vlucht. Hij ontwierp een skelet van hout en metaal waarmee je als mens zou kunnen vliegen. Maar dat ging toen nog niet helemaal naar wens. Eeuwen later - een sprong in de tijd - lukte het de gebroeders Wright wel. In 1902 bouwden ze een vliegmachine en maakten een ultrakorte vlucht van slechts enkele seconden. In de vele jaren daarna is het ons uiteindelijk gelukt om in de lucht te blijven. Maar altijd zijn de ontwikkelingen gebaseerd op het vogellichaam.

The're   Simply the best! *

Vliegen met vleugels en veren, hoe werkt het precies. Het is de vorm van vleugel- en staartveren die het vliegen mogelijk maakt. Alle veren worden via zenuwbanen naar de hersenen en spieren aangestuurd. Die spieren zitten vast aan een versterkt borstbeen. Daardoor kan een vogel de vorm van vleugels en staart veranderen en zo sturen, zweven of afremmen.

Luchtdruk

De vleugelvorm heeft een bolling, met dikke rand aan de voorzijde en dun naar de achterkant. Bij het stijgen wordt de vleugel nog iets boller getrokken, onder de vleugel komen dan meer luchtdeeltjes dichter op elkaar te zitten. Die verdichting van luchtdeeltjes vormt een hogere luchtdruk en die druk duwt de vogel omhoog. Eenmaal op hoogte wordt de vleugel juist weer platter gehouden, zodat er minder luchtweerstand is, de lucht kan erlangs. Het vliegen kost dan minder energie. Net als bij fietsen met tegenwind; diep over het stuur gebogen vang je minder wind en gaat het fietsen gemakkelijker.

Staart

Ook de vogelstaart verandert tijdens het vliegen voortdurend van vorm en hangt af wat de vogel wil doen. Zweven, sturen of snelheid maken. Van wijd gespreid tot een smal ingetrokken streepje. Ter illustratie staartvormen van een stuntvlieger bij uitstek, de gierzwaluw.

Weg naar de heg

Maar terug naar ons merelpaar, daarvoor zijn we hier. Via de vliegensvlugge 5G-verbinding hoorden we dat ze - helaas voor ons - nu broeden in een heg tegenover de nestcam. Voor hen wel met zicht op de webcam, maar voor ons uit het zicht.

* Misschien is een ander woord voor hoop, citaat Eva Meijer