Binnenkort

Gevecht in de nestkast

Bernice Goffin | zondag 3 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1077x

Al een tijdje leek er sprake te zijn van twee vrouwen rondom de nestkast. De spanning bereikte zaterdagavond een hoogtepunt, toen er een gevecht uitbrak in de nestkast. Wat gebeurde er precies en komt het allemaal nog wel goed na deze heftige actie?

Reconstructie

In het clipje ‘Bewaking eindigt in gevecht’ is het gevecht te zien. Het gebeurt allemaal erg snel en het is dus moeilijk te zien wat er precies gebeurt, maar het lijkt erop dat de vrouw die in de nestkast aanwezig was werd aangevallen door een man. Mogelijk is deze vrouw niet de partner van de man en probeert de man de nestkast vrij te houden voor zijn eigen partner. Dit gaat echter niet helemaal volgens plan, want na het gevecht komt er geen pluizenbolletje in de kast slapen. Waarschijnlijk moet iedereen even bijkomen van de schrik.

Vechtjassen

Zo een gevecht tussen koolmezen is niet ongewoon. Je zou het misschien niet denken als je zo een klein vogeltje ziet, maar koolmezen hebben het regelmatig aan de stok met elkaar (en met andere vogelsoorten) en kunnen zeer fel zijn. Deze felle kant komt vooral naar boven in de strijd om geschikte nestplaatsen, zoals hier het geval is. In het extreemste geval kunnen deze gevechten zelfs tot de dood doorgaan, maar gelukkig was daar hier geen sprake van.

Gewond?

Wel lijkt het vrouwtje lichtgewond te zijn geraakt in het gevecht: op haar wang is na het gevecht een wondje te zien. Ik verwacht dat dit geen grote problemen zal opleveren voor de vrouw: koolmezen zijn taai en kunnen wel het een en ander hebben. Zo heb ik vorige winter, tijdens het observeren van voedertafels voor onderzoek, een koolmeesman gezien met slechts één oog! De wond was al geheeld en de man leek zich prima te redden tussen de andere mezen. Taaie beestjes dus!

En nu?

Wat er nu gaat gebeuren is moeilijk te zeggen. Het is mogelijk dat de strijd nog niet is beslist en dat we de komende dagen nog meer perikelen en verwarring rondom de nestkast gaan zien. Echter duurt het nog even voordat het broedseizoen begint en is er nog genoeg ruimte om het conflict op te lossen. Voorlopig is er dus nog geen reden om te vrezen voor een mislukt seizoen bij de koolmees. Er is immers nog steeds (meer dan) genoeg interesse in de nestkast, dat blijkt wel weer!