naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

De jonge huiszwaluw maakt zijn eerste vlucht!   *   De drie jonge ooievaar zijn volleerde vliegers geworden   *   Vier van de vijf jonge kerkuilen maken al regelmatig uitstapjes buiten de kast   *   Zeldzame vlinder bezoekt de steenuilenkast!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!

Door Bernice Sepers
NIOO-KNAW

Gevangen in het nest

Bernice Sepers | donderdag 25 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 72x

Gisteren was het even schrikken toen de vrouw van nestkast1 vast bleek te zitten. Gebeurt zoiets vaker? En heeft ons gezin hier iets aan overgehouden?

Is dit normaal?

Dat een koolmees vast komt te zitten in een nest is iets dat gelukkig maar zelden voorkomt. Koolmezen weten heel goed wat de juiste materialen zijn om een nest van te bouwen. Heel soms kan het echter fout gaan. Ik ben dit tijdens mijn onderzoek in de afgelopen jaren één keer tegengekomen. Die keer kwam ik bij een nestkast waarin een nest zat dat bestond uit heel lange en stugge paardenharen. De poten van de drie koolmeeskuikens zaten helemaal in deze paardenharen gedraaid waardoor de kuikens niet alleen aan het nest, maar ook aan elkaar vastzaten. Ik heb de kuikens toen voorzichtig losgehaald. Gelukkig konden deze kuikens uiteindelijk probleemloos uitvliegen.

De natuur is niet perfect

Hoewel dit eerder uitzondering dan regel is, geeft het bovenstaande verhaal aan dat het af en toe toch mis kan gaan. Ook koolmezen maken wel eens een foutje en kiezen voor wat minder geschikt nestmateriaal. Of het is gewoon een kwestie van pech. Waar wij onze handen moeten ontspannen om ze te openen, moet een vogel juist spieren aanspannen om een klauw te openen. Ze grijpen dus in het nestmateriaal en moeten het actief loslaten om tijdens het woelen niet verstrikt te raken. Af en toe gaat dit fout en raakt een koolmees toch verstrikt. Dit is nu eenmaal de natuur, de natuur is niet perfect.

En "onze" koolmezen?