Binnenkort

De winterkoning bij zijn paleisje.

Door Merel Zweemer

Gekraakt!

Merel Zweemer | zondag 23 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 143x

De hoofdrolspelers van Beleef de Lente zijn natuurlijk niet de bloggers en clipmakers, maar de vogels. En die vogels blijven ons verbazen. Als sterren aan de hemel spelen ze hun leven uit voor het oog van de camera en mogen we meekijken met al hun wel en wee.

Nest bouwen

En dat wel en wee begint al met het bouwen van een nest. Of nesten, zoals in het geval van de winterkoning. Want die mannetjes hebben het niet makkelijk. Ze bouwen meerdere prachtig mooie nestjes voor hun vrouwtje, want die zijn erg kieskeurig. Zij kiest uiteindelijk de locatie. Dus ik snap de man wel. Die zag het boerenzwaluw nest en dacht, waarom helemaal zelf een nest bouwen als er al een fundament ligt? Maar hoe mooi het bouwwerk ook wordt, het vrouwtje moet het goedkeuren. Vogels zijn soms net mensen.

En de boerenzwaluw dan?

Wat zal de zwaluw doen, wanneer die terugkeert? Bekend is dat boerenzwaluwen doorgaans terugkeren naar dezelfde plek, waar ze dan meestal weer in dezelfde oude nesten broeden. Nou kan een vogel niet echt verbaasd kijken, maar toch vraag ik me af wat deze zal denken wanneer de vogel het bouwwerk ziet. En zou die dan de bovenkant eraf werken, of zelf gewoon een nieuw nestje maken? We gaan het hopelijk meemaken.

Onderweg

Voor nu vallen de aantallen boerenzwaluwen op telposten in Nederland nog een beetje tegen, en zijn er nog veel vogels niet teruggekeerd naar hun broedplaatsen. Dat betekent dat veel vogels nog onderweg zijn. Het verschilt per jaar een beetje hoe snel de zwaluwen terug zijn. Als er Sahara-stormen rondsuizen, dan duurt het wat langer. Het is dan ook een hele reis voor ze.

Vroege vogels

Mark heeft een interview gegeven aan Vroege Vogels waarbij hij heeft verteld over de winterkoning en de boerenzwaluw. Wil je dit nog even terugluisteren? Dat kan via deze link. Het interview begint op 2:20:15.

Boerenzwaluw op doortrek.