Binnenkort

Binnenkort

Gaten in de vleugel

Arda van der Lee, STORK | donderdag 18 juni 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1023x

De jongen staan regelmatig met uitgespreide vleugels te oefenen op het nest. Daarbij valt op dat er gaten in hun vleugels zitten.

De jonge kuikens hadden alleen donsveertjes, maar nu zijn de dekveren en slagpennen volop aan het groeien. De gaten ontstaan doordat de veren nog niet volgroeid zijn. Ze zitten deels nog in de spoel, zoals op de foto goed te zien is. Bij het groeien van een veer vormt de spoel een beschermende omhulsel, waarbinnen de veer zich verder ontwikkelt. Deze schede, of veerfollikel, blijft nog lang zitten. De veren blijven groeien totdat ze uiteindelijk zo groot worden dat ze uit hun schede barsten. De resterende schedes, ‘veerhoesjes’, vallen vervolgens af.

Veren maken de vogel

De slagpen is de grootste van de vier soorten veren van een vogel. Door de slagpennen kan een vogel vliegen, omdat deze veren groot genoeg zijn om de daartoe benodigde stuwkracht en lift te geven.

Staartpennen geven lift en stabiliteit. De vogel gebruikt ze verder om te sturen en te remmen.

Dekveren geven de vogel stroomlijning, bepalen de vorm en houden het onderliggende dons droog.

Dons isoleert en reguleert vocht; deze veer wijkt ook meteen het meest af van de andere drie soorten veren. Het zit voor het grootste deel op de borst van de vogel en is bedoeld als warmte-isolator  en om tijdens het broeden de eieren op temperatuur te houden.

Vlaggen en baarden

Een veer bestaat uit een holle schacht waarop aan weerszijde de vlaggen staan. De vlaggen zijn opgebouwd uit baarden die naast elkaar liggen. De baarden kunnen in elkaar haken via de aanwezig haakjes. De mate waarin ze vasthaken bepaalt de stijfheid van de veer. Donsveren zijn een uitzondering en hebben geen schacht. Ze bestaan uit enkele baarden die niet vasthaken. Daarom zijn ze zo zacht en pluizig.