Binnenkort

GASTBLOG: Het zal je kind maar wezen

Louis van Oort | dinsdag 13 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1077x

Vroeger was alles beter, zeker de muziek uit de jaren 60. ‘Het zal je kind maar wezen’ uit het Schaap met de vijf poten is zo’n klassieker.

Bij het maken van dit blog zat dit liedje dan ook de hele tijd in mijn kop. Die schele, hese stem van Adèle Bloemendaal… (voor de liefhebber nog te zien op YouTube)

Enfin, ik dwaal af.

Koe-koek, koe-koek, koe-koek

Al jarenlang ken ik als vogelaar de koekoek. Lang geleden vooral als zogenaamde ‘hoorsoort’, pas jaren later zag ik ook mijn eerste koekoek. Ooit heb ik in een documentaire gezien dat Koekoeken helemaal niet zulke lieverdjes zijn en dat dat eigenlijk al begint op jonge leeftijd. Het net uit het ei gekropen jong werkt vakkundig de eieren van de waardvogel, in ons land meestal een Heggenmus, Graspieper of Gele Kwikstaart, uit het nest. Wat een bruut!

De Koekoek, een geweldig boek

Dat het zo’n bijzondere boef was met uitgekiende strategieën, daar kwam ik eigenlijk pas echt achter toen ik het schitterende boek ‘De Koekoek’ van Nick Davies las. Wat een vernuftig strategieën heeft ie (de koekoek, niet Nick Davies) ontwikkeld om zijn gastouder te slim af te zijn. Urenlang stil zitten op de uitkijk en onderwijl de nesten van Rietzangers, Kleine Karekieten of Graspiepers in de gaten houden om te zien wanneer het vrouwtje heel even het nest af moet om te eten. Dat moment vliegt het vrouwtje Koekoek in een rechte lijn naar het nest, neemt een ei weg uit het nest, eet het op (extra eiwitten!) en legt binnen 10 seconden een ei. Het ei is zo goed mogelijk geïmiteerd om geen argwaan te wekken. De nietsvermoedende ouder keert terug naar het nest en gaat verder met broeden. Missie van de Koekoek geslaagd. En dat gaat dan zo’n 8-12 keer tussen eind april en half juni zo door. Briljant!

Spannend

Toen dit voorjaar de Koekoeken terugkeerden uit Afrika, bekeek ik ze met heel andere ogen. Is het mannetje, een vrouwtje of misschien een bruine (rossige) vorm? Waarom vliegt hij daar? Waar is ze naar op zoek? Waarom zit ie daar op die tak? Allemaal vragen die ik me in eerdere jaren niet stelde.

Unieke beelden

Toen ik recent via Bram Ubels, vogelaar en vogelringer in de Ooijpolder, vernam dat er een webcam op een nest van Kleine Karekieten gericht zou worden omdat er een koekoeksei in lag, werd mijn nieuwsgierigheid verder geprikkeld. Tijdens de uitzending van Vara’s Vroege Vogels werd de webcam live gezet en zagen we een Kleine Karekiet met de oogjes dichtgeknepen op haar nest zitten. Ogenschijnlijk was er niets aan de hand. Ogenschijnlijk, want ze was zich nog niet bewust van de nieuwe rol die zij en haar kleine karekietenpartner hebben gekregen.

Week verder

We zijn inmiddels ruim een week verder en de jonge Koekoek groeit als kool. Aanvankelijk zat er ook nog een jonge Kleine Karekiet in het nest, maar als ik nu naar de recente beelden kijk, lijkt het er op dat hij alleen in het nest zit. Ik blijf het op de voet volgen, jij ook?

Harvey van Diek

Medewerker Sovon Vogelonderzoek Nederland en koekoekliefhebber

PS: Mocht je naast het geweldige leesboek van Nick Davies nog willen genieten van een geweldig fotoboek over de koekoek dan kan ik je van harte ‘Koekoek, beeld van een onverwachte gast’ van Oldrich Mikulica aanbevelen.

Koekoek Alle Beleef de Lente blogs