Binnenkort

Binnenkort

Full swing

Peter de Vries, NIOO | zondag 28 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 927x

Na een langzame en ietwat trage start is het koolmezenbroedseizoen nu in full swing. Doordat wij in onze gebieden van het begin van het broedseizoen dagelijks de nestbouw en eileg hebben bijgehouden weten we precies welke broedsels op welke dag uit moeten komen.

De gegevens m.b.t. de nestbouw en eileg worden in een computerprogramma gestopt en dit programma rekent voor de onderzoekers uit welke nesten (lees eieren) op een bepaalde dag moeten uitkomen. Deze nesten kan je intekenen op kaartjes die de onderzoekers meekrijgen als ze het bos ingaan. Hierboven zie je een voorbeeld van hoe die kaartjes er precies uit zien. Ze weten dan welke kasten ze moeten controleren om te checken of en hoeveel jongen in de kast aanwezig zijn. Zo weten we dus nu al dat in ons onderzoeksgebied op de Hoge Veluwe (met in totaal 440 nestkasten) vanaf 29 april t/m 4 mei per dag respectievelijk 23, 27, 22, 13, 25 en 13 nesten uit gaan komen.

Koud weer zorgt voor uitstel

Het grappige is dat je met deze controles precies kan zien welke vrouwtjes langer aan het broeden zijn geweest. Stel een nest moet op 26 april uitkomen, maar blijkt na de dagelijkse controles pas op 28 april uit te zijn gekomen. Je weet dan dat het broeden twee dagen langer heeft geduurd dan normaal, dus de vrouw heeft het broeden voor twee dagen uitgesteld. En dat komt regelmatig voor als het koud weer is en dat was het een week of twee geleden. Wat blijkt nu, een fiks aantal nesten komen inderdaad later uit dan dat ze volgens de berekeningen zouden moeten uitkomen. Het moge duidelijk zijn; het koude weer heeft ervoor gezorgd dat sommige vrouwtjes het broeden met een dag of twee hebben uitgesteld!

En hoe gaat het dan verder als het nest is uitgekomen en de ouders druk aan het voeren zijn? Ook dan houden we de ontwikkelingen bij, maar hoe dat precies in zijn werk gaat is het onderwerp van mijn volgende blog. Tot die tijd blijven er continu ‘nesten uitkomen’, je hebt nu zelf een idee hoeveel op welke dag!