Uitgevlogen

Geen broedsel

Extreem vroeg broedsel

Gejo Wassink, Oehoewerkgroep Nederland | maandag 22 april 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 78x

In Nederland worden jonge oehoes geringd voor onderzoek. "onze" jonkies moeten nog even groeien en worden ergens in mei geringd. Maar...... op 13 april van dit jaar ringde ik elders al oehoes. En dat waren al flinke joekels.
De jonge oehoes op 13 april 2024 bij Winterswijk (Gejo Wassink)

vroegste legsel ooit

Op 13 april 2024 ringde ik bij Winterswijk reeds de eerste jonge oehoes. Ze waren toen al 40, 43 en 43 dagen oud volgens de metingen. Dat metingen niet altijd kloppen moge duidelijk zijn, want er kunnen niet 2 oehoes binnen een nest exact even oud zijn. Dus we moeten een slag om de arm houden van enkele dagen. Maar dan nog is dit het vroegste broedsel dat ik in al die jaren onderzoek ben tegen gekomen. Al op 26 januari is het vrouwtje van dit nest begonnen met broeden ( op 28 januari zag de plaatselijke 'oehoeder' haar ook daadwerkelijk op het nest liggen).

13 april

Twee keer eerder ringde ik in Duitsland op 13 april reeds de eerste oehoes. Maar die waren 20-30 dagen oud. De oehoes bij Winterswijk waren dus ruim 10 dagen ouder en vestigden daarmee dit nieuwe record.

hoe weten we de leeftijd?

Tijdens het ringen meten we de vleugel. Zeg maar van vleugelpunt tot de 'elleboog'. Aan de hand van die maat kunnen we de leeftijd ongeveer bepalen. Verder wegen we de uilen. Op basis van het gewicht in verhouding tot de leeftijd kunnen we dan globaal inschatten of het oehoetje een mannetje of een vrouwtje is.

Daarnaast kunnen we dan ook iets zeggen over de conditie van de jongen.

waarom ringen

We willen graag een aantal dingen weten. Hoe meer we weten hoe beter we de uilen kunnen beschermen als dat nodig is. Een paar voorbeelden:

We zijn benieuwd naar de leeftijd die gehaald wordt. Theoretisch kan een wilde oehoe makkelijk 20 jaar oud worden. Maar uit het ringonderzoek blijkt dat dit maar weinig gebeurt. Veel onderzochte oehoes bleken hoge concentraties gifstoffen in hun lichaam te hebben.

Verder is het belangrijk om te weten wat de doodsoorzaken zijn. Zo kwamen we er achter dat prikkeldraad vlakbij nestgebieden gevaarlijk is. Bij Winterswijk is dan ook bij een nestplek prikkeldraad vervangen door een hekwerk.

Ringonderzoek wees ook uit dat jonge oehoes ver weg kunnen trekken. Er lijkt uitwisseling te zijn tussen Duitse en Nederlandse oehoes. Er werd zelfs een Nederlandse oehoe in Frankrijk gevonden en andersom.

Oehoewerkgroep Nederland