Maaltijd op een bedje van bladeren - foto: Caroline Walta

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Eten zoals je gebekt bent

Caroline Walta, STORK | zondag 13 mei 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 985x

Op Beleef de Lente kun je met al die vogelsoorten naast elkaar, goed zien dat de jongen op verschillende manieren voedsel krijgen. Laten we de filmpjes van 12 en 13 mei eens bekijken.

Bij de roofvogels brengt over het algemeen de man de prooien aan. De vrouw maakt het klein en voert het van snavel tot snavel aan de kuikens. Tot de jongen zo groot zijn, dat hele knaagdieren en vogels naar binnen gaan. Bij de kauw zorgen de oudervogels er ook voor, dat het voedsel over de jongen wordt verdeeld. Het vervoer van de prooien gebeurt bij al deze soorten met de snavel.

Tafelmanieren

Bij de ooievaar is het anders: beide oudervogels gaan om beurten op pad om eten te halen. Verder zul je een ooievaar niet zien met een prooi in de snavel. We horen er wel regelmatig over, maar dat is altijd een verwarring met nestmateriaal.  Zo blijkt de ooievaar best een nette vogel. Het voedsel wordt namelijk opgebraakt op een placemat van hooi, droog gras en dorre bladeren. Het nestmateriaal wordt ook regelmatig ververst, kleine troepjes worden over de rand gegooid, grotere hoeveelheden gaan mee het veld in.

Ieder voor zich

Pa en ma verdelen het voedsel niet over de jongen. In het nest is het aan de kuikens om er als de kippen bij te zijn als het eten komt. De rode kleur van de snavel van de oudervogel werkt als een signaal: daar komt al dat lekkers vandaan. In de clip van 13 mei (op 1.13) zie je bij het jongste kuiken even verwarring, die tuurt naar de tenen van ma en plukt aan wat hooi. Al gauw ziet het kuuk dat de maaltijd achter hem ligt en kan het grote schrokfestijn beginnen. Het eten wordt door de oudervogels niet "voorgesneden", maar de eerste weken zorgen ze er wel voor dat er kleinere prooien worden aangevoerd, zoals regenwormen en kevers.

Alles moet op

Het opbouwen van een voedselvoorraad doen ooievaars niet, restjes die na een voerbeurt overblijven, worden door de ouders opgepeuzeld. Hoe anders is het in de nestkast van de steenuil, waar in de hoek een paar dode muizen liggen. Op zo'n open en bloot nest als dat van de ooievaar zou het laten liggen van voedsel indringers kunnen trekken en het blijft er ook niet lang fris. Over fris gesproken:  zie dat de ooievaarskuikens nu groot genoeg zijn om hun behoefte over de rand te doen. Zo blijft de nestkom schoon en zit je niet met je eten in de... u begrijpt het wel.