Binnenkort

Binnenkort

Eten en gegeten worden

Sienna Obdeijn | vrijdag 8 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1299x

Mevrouw koolmees lijkt inmiddels bijgekomen te zijn van haar gevecht met het andere vrouwtje. Echter zijn er al weer nieuwe belagers waar ze zich tegen moet verdedigen. De eekhoorns.

Mevrouw koolmees slaapt iedere nacht in de kast. Verder is er nog niet veel veranderd in de activiteit van de koolmezen.

Plaag op het menu

De natuur is een kwestie van eten en gegeten worden. Zoals ik in een eerder blog al vertelde, eten koolmezen insecten en hun larven. Sommige larven zijn schadelijk voor de menselijke gezondheid en hierbij wordt de koolmees ingezet als biologische plaagbestrijding. Koolmezen zijn bijvoorbeeld dol op eikenprocessierupsen. In een jong stadium wanneer de rupsen nog geen brandharen hebben, zijn ze een geliefde prooi van de koolmezen. De laatste jaren worden er steeds meer nestkastjes opgehangen in de eiken waar zich eikenprocessierupsen nesten bevinden. Voor de koolmees en hun jongen is er dan voldoende voedsel dicht bij de nestkast en wij mensen hebben minder last van de brandharen die de rupsen afgeven. Koolmees blij, wij blij.

Vijand op de loer

Naast het uitgebreide menu van de koolmees, staan zij zelf ook bij vele andere dieren op het menu. De sperwer, bosuil en marter lusten wel een koolmees. Daarnaast komen ook de huiskatten wel eens met een koolmees thuis. Jonge koolmezen vallen vaak ter prooi aan ekster en gaai. Ook muizen en eekhoorns kunnen veel schade aanrichten in de nestkast.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat mevrouw koolmees zo fel is naar de eekhoorns. Ze wil hen waarschijnlijk even goed duidelijk maken dat ze niet meer in de buurt welkom zijn. Maar of ze zich daar wat van aan trekken is natuurlijk maar de vraag.