naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Binnenkort

Iedere dag maken we via Twitter een soort bekend die dit jaar in Beleef de Lente zit. Volg ons ook daar en blijf op de hoogte!   *   Mevrouw bosuil heeft zojuist haar tweede ei gelegd! Wordt het een kast vol jonge uilen straks?   *   De lepelaars zijn ineens massaal terug in natuurgebied De Liede bij Haarlem waar ze broeden. Dat wordt spektakel voor de camera   *   Het eerste ei van Beleef de Lente 2020 is gelegd. De primeur - hoe kan het ook anders - is voor de bosuil   *   Nog heel even geduld. De camera's voor seizoen 2020 gaan open op 1 maart!

Door Sienna Obdeijn

Eten en gegeten worden

Sienna Obdeijn | vrijdag 8 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 254x

Mevrouw koolmees lijkt inmiddels bijgekomen te zijn van haar gevecht met het andere vrouwtje. Echter zijn er al weer nieuwe belagers waar ze zich tegen moet verdedigen. De eekhoorns.

Mevrouw koolmees slaapt iedere nacht in de kast. Verder is er nog niet veel veranderd in de activiteit van de koolmezen.

Plaag op het menu

De natuur is een kwestie van eten en gegeten worden. Zoals ik in een eerder blog al vertelde, eten koolmezen insecten en hun larven. Sommige larven zijn schadelijk voor de menselijke gezondheid en hierbij wordt de koolmees ingezet als biologische plaagbestrijding. Koolmezen zijn bijvoorbeeld dol op eikenprocessierupsen. In een jong stadium wanneer de rupsen nog geen brandharen hebben, zijn ze een geliefde prooi van de koolmezen. De laatste jaren worden er steeds meer nestkastjes opgehangen in de eiken waar zich eikenprocessierupsen nesten bevinden. Voor de koolmees en hun jongen is er dan voldoende voedsel dicht bij de nestkast en wij mensen hebben minder last van de brandharen die de rupsen afgeven. Koolmees blij, wij blij.

Vijand op de loer

Naast het uitgebreide menu van de koolmees, staan zij zelf ook bij vele andere dieren op het menu. De sperwer, bosuil en marter lusten wel een koolmees. Daarnaast komen ook de huiskatten wel eens met een koolmees thuis. Jonge koolmezen vallen vaak ter prooi aan ekster en gaai. Ook muizen en eekhoorns kunnen veel schade aanrichten in de nestkast.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat mevrouw koolmees zo fel is naar de eekhoorns. Ze wil hen waarschijnlijk even goed duidelijk maken dat ze niet meer in de buurt welkom zijn. Maar of ze zich daar wat van aan trekken is natuurlijk maar de vraag.