Binnenkort

En de genomineerden zijn...

Puk van Eijk | zondag 10 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 817x

Het begint er toch op te lijken dat we wel degelijk een mooi nestkastje op het erf hebben hangen, dat goed in de smaak valt. We krijgen steeds meer complimenten van verschillende vogels in de vorm van bezoekjes en uitgebreide inspecties.

Het mannetje gekraagde roodstaart laat zich weer dagelijks zien na een paar dagen van radiostilte vorige week. Maar naast deze doorzetter zijn er nog meer vogelsoorten die de afgelopen dagen interesse hebben getoond! En de genomineerden tot nu toe zijn: de huismus, de pimpelmees en, natuurlijk, de gekraagde roodstaart.

De pimpelmees

De pimpelmees is goed te herkennen aan zijn blauwe “pet”, waarmee hij zich ook duidelijk onderscheidt van de koolmees. Het is een klein en hyperactief vogeltje, dat ook graag van zich laat horen in de vorm van snelle, hoge klanken. Het gekraagde roodstaart team was redelijk verbaasd toen deze pimpelmees langskwam in de nestkast. Pimpelmezen kunnen behalve in boomholtes zeker ook broeden in nestkastjes. Bij mij in de straat is momenteel een nestkastje dat bewoond wordt door een gezinnetje pimpelmezen. Een heerlijk geluid, het lawaai van de jonkies wanneer ze gevoerd worden door één van de ouders. Maar dat de pimpelmees interesse toont in de nestkast op het erf vinden wij toch redelijk bijzonder. Is deze nestkast niet veel te groot voor zo’n klein vogeltje?

De huismus

Naast de pimpelmees heeft nu ook de huismus zichzelf aan ons voorgesteld in de afgelopen dagen. De huismus nestelt meestal onder dakpannen, dichtbij de mensen. Het komt ook voor dat hij in (mussen)kasten gaat broeden. Hij lijkt in ieder geval geïnteresseerd in onze nestkast en heeft zich 7 en 8 mei veel laten zien. Aangezien de huismus vaak in de buurt van mensen in stedelijke gebieden voorkomt, is het voor de meeste van ons een bekende vogel. De huismus heeft ook een zeer herkenbare roep, namelijk: “Tjielp, tjielp, tjielp, enz.”. Er is zelfs een gedicht over geschreven, dat je kunt zien in het clipje van gister.  Ook tijdens zijn bezoekjes aan onze nestkast laat hij uitgebreid van zich horen en is zijn “tjielp” goed te herkennen! We kunnen niet precies zien wat er voor de voordeur van de nestkast gebeurt, maar deze huismus lijkt al te kibbelen met de andere kandidaten van onze gewilde nestkast. Deze huismus ziet onze kast in ieder geval wel zitten. Hij heeft zelfs al even op de nieuwe houtsnippers gezeten. Alvast oefenen voor straks?

De doorzetter

Ondertussen is het mannetje gekraagde roodstaart zeker nog niet uit het zicht verdwenen. Het zou interessant kunnen worden om te zien wat er gaat gebeuren als hij de concurrentiestrijd aangaat met bijvoorbeeld de huismus. Het is niet met zekerheid te zeggen, omdat het deels buiten de nestkast gebeurde, maar het leek erop alsof de huismus hem zelfs wegjoeg. Er is niet veel beeldmateriaal van het vrouwtje bijgekomen, maar zolang het mannetje nog niet opgeeft, doen wij dat ook niet!

Gekraagde roodstaart Alle Beleef de Lente blogs