Binnenkort

Binnenkort

Eieren met een kleurtje

Arda van der Lee, STORK | donderdag 14 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 386x

Bij Pasen horen gekleurde eieren. Afgekeken van de vogels? Van effen wit bij ooievaars, lichtblauw bij spreeuwen tot bruingroen met chocoladebruine vlekken bij weidevogels.
foto Wim van Nee

Voor de kleur van eieren zijn twee kleurstoffen verantwoordelijk: een blauwgroen en een roodbruin pigment. Deze kleurvlekken zijn afscheidingen uit klieren in de eileider. Het is de finishing touch voordat het ei gelegd wordt. Iedere vogelvrouw heeft haar eigen klierpatroon, dat verklaart ook de variatie in de eieren. De betekenis van de vlekken op de eieren van veel vogels is duidelijk: camouflage van de eieren in het open veld, denk maar aan de eieren van weidevogels.

Daglicht in het ei

De hoeveelheid van de twee kleurstoffen in een eischaal bepaalt hoeveel licht erdoorheen komt en filteren het licht op kleur. Beide kleurstoffen blokkeren schadelijke ultraviolette straling. En dankzij de kleurstoffen op de eischaal kan de juiste hoeveelheid daglicht van de juiste kleur het embryo bereiken. Een vogelembryo in een ei leeft namelijk niet in complete duisternis, de eischaal laat wat licht door. En dat beetje licht doet ertoe.

Licht of donker?

Vogels die duistere nesten hebben, bijvoorbeeld in boomholten of nestkasten, leggen meestal effen witte of lichtblauwe eieren. Deze kleuren laten het beetje licht dat het nest binnenkomt, het beste door. De eieren van vogels met open nesten zijn vaak wat donkerder. Toch hangt de hoeveelheid licht die het embryo bereikt niet alleen van de kleur van het ei af. Als de ouders constant op de eieren zitten, liggen de embryo’s steeds in het donker. Dan maakt de kleur van de eischaal niets uit voor het lichtregime in het ei.

Staan onze ooievaars daarom af en toe even op?