naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?   *   Bekijk het seizoensoverzicht van de OOIEVAARS

Door Marlon de Haan
BDL vrijwilliger Beleef de Lente

Eerste woningzoekers

Marlon de Haan | vrijdag 23 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 179x

Wie in de ochtend buiten loopt, zal horen dat de lente is begonnen. De tjiftjaffen zingen, de eekhoorns zijn ontwaakt, en de eerste koolmezen zijn gezien in de nestkast.
De twee bezoekers van vanochtend.

Eerste bezoek

Gisteren, 22 maart, is voor het eerst een koolmeesmannetje langsgeweest in de BDL-nestkast (clip). En vanochtend rond 7:20 uur is ook het eerste serieuze koppel binnengeweest (zie afbeelding hierboven)! Zou het hetzelfde mannetje zijn geweest die de woning graag aan zijn partner wilde laten zien?

De ingrediënten staat nu allemaal klaar. Een paartje koolmezen plus een nestkast staat gelijk aan nestbouw, zou je denken. Toch kan het zijn dat het broedseizoen voor deze meesjes nog even op zich laat wachten. Het is immers nog maart, en de weervoorspellingen geven aan dat het nog niet warm gaat worden. Dat is essentieel voor onze koolmezen, omdat deze vooral insecten eten.

Op schema

Als dit paartje de nestkast heeft goedgekeurd en het contract is getekend, lopen we gelukkig nog voor op schema! Het koolmeespaartje van vorig jaar begon namelijk pas begin april met nestbouw en had half april eieren.

Misschien loop ik wel te hard van stapel en heeft het vrouwtje deze nestkast afgekeurd. Toch denk ik dat het niet meer lang zal duren voordat het bij de koolmezen ook begint. Ik vraag mij af wanneer het eerste nestmateriaal naar binnen wordt gesleept...