Binnenkort

Binnenkort

Een warm bed

Abe Moedt | zondag 4 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 615x

De afgelopen dagen was het nog vrij rustig in de kast waar het koolmees nest is, al helemaal nu het nest al ei-klaar is. Alleen in de nacht is er constant iemand aanwezig, het vrouwtje zelf natuurlijk. ‘s nachts ziet zij er toch iets anders uit dan overdag.
Ons slapende bolletje

In de winter slaapt de Koolmees vaak 15 a 16 uur per dag, met warmer weer zijn koolmezen over het algemeen ook meer actief dan met wat kouder weer. In de warme dagen van afgelopen week zal het vrouwtje dus ook harder aan het nest hebben gewerkt dan dit weekend.

Bolletje

Tussen 8 en 9 uur in de avond zien we de koolmeesvrouw elke dag van een vogel in een zacht bolletje veranderen.  Ze steekt dan haar hoofd onder haar vleugels en zet haar veren op. Door het opzetten van de vleugels ziet de koolmees er als een dons-bolletje uit. Dit zorgt ervoor dat er een extra luchtlaag komt tussen de veren, dit helpt isoleren en houdt de koolmees dus warm. Dat warm houden zal tijdens dit koude lenteweekend hard nodig zijn.

Mannetje

De oplettende kijker kan het opvallen dat het mannetje elke dag voor het slapen gaan even langs komt om het vrouwtje welterusten te wensen. Het mannetje gaat daarna terug naar zijn eigen verblijfplaats voor de nacht. Het mannetje heeft namelijk minder slaap nodig dan het vrouwtje, hij gaat later naar bed, waardoor hij ook tijd heeft om nog even bij het vrouwtje langs te gaan. In de ochtend staat hij dan ook weer eerder op.

Vrolijk pasen!